Tesla zawiesza produkcję w Berlinie. Przez ataki Huti na Morzu Czerwonym

Tesla zawiesi produkcję większości samochodów w swojej fabryce pod Berlinem od 29 stycznia do 11 lutego, poinformowała firma uzasadniając tę decyzję brakiem komponentów ze względu na perturbacje na szlakach transportowych powodu ataków na statki na Morzu Czerwonym.

Publikacja: 12.01.2024 14:49

Fabryka Tesli w Gruenheide pod Berlinem

Fabryka Tesli w Gruenheide pod Berlinem

Foto: Bloomberg

Częściowe wstrzymanie produkcji jest dowodem na to, że kryzys na Morzu Czerwonym uderzył w największą gospodarkę Europy – pisze Reuters. Ataki wspieranych przez Iran bojowników Huti, dokonane w ramach solidarności z palestyńską grupą islamistyczną Hamas w jej walce z Izraelem w Gazie, przerwały jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie. Amerykański producent pojazdów elektrycznych Tesla jest pierwszą firmą, która ujawniła wynikającą z tego powodu przerwę dostawach części a co za tym idzie wstrzymanie produkcji.

Czytaj więcej

Tesla zaprzecza wypadkom w podberlińskiej fabryce, ale płaci za nie podwyżkę

Firmy, w tym Geely, drugi co do wielkości producent samochodów w Chinach pod względem sprzedaży oraz szwedzka firma zajmująca się wyposażeniem domu Ikea, ostrzegają przed opóźnieniami w dostawach. „Konflikty zbrojne na Morzu Czerwonym i związane z nimi zmiany szlaków transportowych między Europą a Azją przez Przylądek Dobrej Nadziei również mają wpływ na produkcję w Gruenheide” – napisano w oświadczeniu Tesli. „Znacznie dłuższe czasy transportu tworzą lukę w łańcuchach dostaw” – czytamy w oświadczeniu.

Tesla przyznała, że ataki na Morzu Czerwonym zakłóca produkcję w Europie

Notowane we Frankfurcie akcje Tesli, która również obniżyła ceny niektórych nowych chińskich samochodów Model 3 i Model Y, spadły o 1,7% przed południem w piątek. Analitycy spodziewają się, że inni producenci samochodów również mogą odczuć skutki konfliktu na Morzu Czerwonym. „Poleganie na tak wielu kluczowych komponentach z Azji, a zwłaszcza z Chin, jest potencjalnym słabym punktem w łańcuchu dostaw każdego producenta samochodów. Tesla w dużym stopniu polega na Chinach w zakresie komponentów akumulatorów, które muszą być transportowane do Europy przez Morze Czerwone, co stale utrudnia produkcję zagrożone” – powiedział Reuterowi Sam Fiorani, wiceprezes firmy analitycznej AutoForecast Solutions, który monitoruje łańcuchy dostaw i produkcję branży motoryzacyjnej.

Ataki wspieranych przez Iran bojowników Houti zmusiły największe światowe firmy żeglugowe do omijania Kanału Sueskiego, najszybszej trasy morskiej z Azji do Europy, która stanowi około 12% światowego ruchu morskiego.

Czytaj więcej

Tesla chce zatrudnić Polaków do Gigafactory Berlin. Wiemy ile płaci Elon Musk

Tesla nie planuje zmiany harmonogramu produkcji w swojej fabryce w Szanghaju, która produkuje również samochody na rynek europejski – informuje Reuters. Fabryka ma zostać zamknięta na tydzień, ale jest to związane z corocznym chińskim świętem Księżycowego Nowego Roku, tak jak miało to miejsce w poprzednich latach.

Duże firmy transportowe, takie jak Maersk i Hapag-Lloyd, wysyłają swoje statki na dłuższe i droższe rejsy wokół Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. Duński przewoźnik Maersk oświadczył, że spodziewa się, że zmiana trasy będzie obowiązywać w dającej się przewidzieć przyszłości.

Częściowe wstrzymanie produkcji jest dowodem na to, że kryzys na Morzu Czerwonym uderzył w największą gospodarkę Europy – pisze Reuters. Ataki wspieranych przez Iran bojowników Huti, dokonane w ramach solidarności z palestyńską grupą islamistyczną Hamas w jej walce z Izraelem w Gazie, przerwały jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie. Amerykański producent pojazdów elektrycznych Tesla jest pierwszą firmą, która ujawniła wynikającą z tego powodu przerwę dostawach części a co za tym idzie wstrzymanie produkcji.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika