Michelin znalazł kupca na fabrykę pod Moskwą

Michelin znalazł kupca na swoje rosyjskie aktywa. Nabywcą jest rosyjski dystrybutor opon tej i innych marek. Rosyjskie zakłady Michelina nie pracują od napaści Rosji na Ukrainę.

Publikacja: 07.03.2023 11:30

Michelin znalazł kupca na fabrykę pod Moskwą

Foto: Adobe Stock

Według źródeł Kommersanta aktywa Michelina kupi dystrybutor tej i innych marek opon, firma Power International Tyres LLC. Początkowo Michelin zamierzał sprzedać swoje rosyjskie zakłady lokalnemu zarządowi, ale w swoim sprawozdaniu za 2022 r. dopuścił udział strony trzeciej, zapowiadając trwające negocjacje. Potencjalny nabywca od zeszłego roku importuje do Rosji opony chińskiej marki Hifly. Analitycy uważają, że ta współpraca może pomóc w ponownym uruchomieniu fabryki. Transakcja jest bliska finalizacji.

Fabryka Michelin w Dawidowo (obwód moskiewski) rozpoczęła działalność w 2004 roku i stała się pierwszym przykładem światowych producentów opon inwestujących w Rosji. Wydajność zakładów wynosi od 2 mln opon rocznie, głównie do samochodów osobowych. Produkowano zarówno opony letnie, jak i zimowe, część wyrobów eksportowano (obecnie unijne sankcje zabraniają importu opon z Federacji Rosyjskiej).

Produkcja rosyjska stanowiła zaledwie 1 proc. całkowitej produkcji Michelin i 2 proc. sprzedaży. Stąd brak pośpiechu francuskiego koncernu w poszukiwaniu kupca. Michalin zatrzymał produkcję od marca - w kilka dni po rosyjskiej napaści zbrojnej na Ukrainę.

Czytaj więcej

Europa traci fabryki baterii do aut. Tesla woli USA

W sprawozdaniu finansowym za 2022 r. Michelin opisał sytuację swojego biznesu w Rosji jak trwający proces poszukiwania kupca. Spółka oszacowała stratę swojej rosyjskiej filii na 139 mln euro plus 13 mln euro na koszty restrukturyzacji działalności firmy Fenner w Wielkiej Brytanii, która obsługiwała głównie rynek rosyjski.

Rynek opon samochodowych w Rosji przed wywołaną wojną wynosił 30-40 milionów sztuk rocznie. Największym zagranicznym graczem był fiński Nokian Tyres, który jest w trakcie sprzedaży swojej fabryki we Wsiewołożsku o zdolności produkcyjnej 17 mln opon rocznie. Kupuje ją koncern paliwowy Tatneft. Rosyjski podmiot prawny Nokian Tiers zarejestrował już nowe znaki towarowe.

Michelin nie wydał rosyjskiemu kupcowi nowych znaków towarowych. Firma Power International Tyres LLC, zajmująca się hurtowym handlem częściami samochodowymi, otrzymała w październiku 2022 roku certyfikaty zgodności dla opon marki Hifly (Chiny) do samochodów osobowych i ciężarowych.

Wznowienie produkcji w rosyjskich zakładach Michelina w najbardziej optymistycznym scenariuszu potrwa kilka miesięcy. Trzeba odbudować łańcuchy dostaw, zakupić surowce, a uruchomienie produkcji na pełną skalę zajmie co najmniej rok.

Według źródeł Kommersanta aktywa Michelina kupi dystrybutor tej i innych marek opon, firma Power International Tyres LLC. Początkowo Michelin zamierzał sprzedać swoje rosyjskie zakłady lokalnemu zarządowi, ale w swoim sprawozdaniu za 2022 r. dopuścił udział strony trzeciej, zapowiadając trwające negocjacje. Potencjalny nabywca od zeszłego roku importuje do Rosji opony chińskiej marki Hifly. Analitycy uważają, że ta współpraca może pomóc w ponownym uruchomieniu fabryki. Transakcja jest bliska finalizacji.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?
Biznes
Kina wracają do formy. Repertuar im to utrudni. „Garfield” nie wystarczy
Materiał partnera
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy
Biznes
Więcej firm zmierzy się z raportami ESG
Biznes
Melinda Gates odchodzi z fundacji i zabiera ze sobą miliardy dolarów