TOP 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce 2016
Podobne zestawienia powstają w USA od kilku lat. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie to, że w zależności od metodyki pomiarów wyniki te nie tylko można różnie interpretować, a nawet są kompletnie inne. Wystarczy porównać np. wyniki analiz Nomura Research z Nielsenem.
Metodyka PBI opiera się na oszacowaniu liczby aktywnych użytkowników (ludzi, którzy przynajmniej raz w miesiącu uruchomili aplikację) na podstawie próby badawczej. Wydawałoby się, że jest to lepszy wskaźnik niż liczna pobranych aplikacji, gdyby nie to, że istnieją aplikacje, które można zaliczyć do kategorii "specjalne". Obawiam się, że w przypadku Dysk Google, Google+ czy Zdjęcia Google zliczane są też uruchomienia "wymuszone", np. z poziomu poczty, map, czy uruchomienia aplikacji jako systemowych, w tle. Jeszcze ciekawiej jest z aplikacją Google Search (jako Google w zestawieniu). Aplikacja Google Search jest nie tylko mechanizmem systemowym, ale też jest wykorzystywana na platformie Android do przeszukiwania zasobów smartfona. Tak więc część z aplikacji w rankingu uruchamiany - nie tylko raz w miesiącu - chcąc tego czy nie.
Z drugiej strony trudno jest porównywać wyniki dla aplikacji "every day use" (np. Facebook, Messenger, GMail) z aplikacjami uruchamianymi raczej rzadziej (WhatsApp, Gry Google Play) lub zakupowymi(np. OLX, Allegro). Na koniec warto też zauważyć, że na ranking ma wpływ udział % poszczególnych platform. To oczywiste, że jak zrobimy badanie dla próby, gdzie mamy więcej urządzeń z platformą iOS, to popularność aplikacji Google spadnie, bo nie są one ani instalowane fabrycznie, ani uruchamiane z systemem operacyjnym smartfona. Skoro badaniem PBI objęto obie platformy, bo chyba powinien istnieć jakiś współczynnik, który równoważy to zjawisko? Dla badań rynku UA, gdzie iOS stanowi ponad 40% urządzeń, ten ranking wygląda zupełnie inaczej.
Dowodem na to jest raport Nielsena, który pokazuje, że kiedy proporcje między Android i iOS są diametralnie inne niż te zaprezentowane w Polsce, to tak zmieniają się też wyniki popularności aplikacji. Dla raportu "Top 10 smartphone apps of 2016" gdzie wynosi Android (53%) i iOS (45%) nagle okazuje się, że wszystkie aplikacje Google spadają na niższe pozycje w rankingu, a Google Drive i Google+ znajdują się poza pierwszą dziesiątką.