Polski Ład w leasingu to więcej staroci na drogach?

Nowe zasady opodatkowania oznaczać mogą spadek zainteresowania leasingiem aut na korzyść wynajmu. Wzrosnąć może średni wiek pojazdów na naszych drogach.

Publikacja: 29.11.2021 21:00

Polski Ład w leasingu to więcej staroci na drogach?

Foto: Fotolia

Z początkiem przyszłego roku w życie wejdą wprowadzone w ramach Polskiego Ładu niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany w opodatkowaniu leasingu. Z sześciu miesięcy do sześciu lat wydłuży się termin, po którym przedsiębiorca nie będzie płacił podatku dochodowego przy sprzedaży auta poleasingowego.

Leasing to koło zamachowe gospodarki. – Branża leasingowa w Polsce rozwija się stabilnie od blisko 30 lat i należy do grona sześciu najważniejszych rynków leasingu w Europie – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Z danych ZPL wynika, że firmy leasingowe w 2020 r. udzieliły łącznego finansowania o wartości 70,1 mld zł, a pierwsze trzy kwartały tego roku zamknęły finansowaniem na poziomie 68,2 mld zł (wzrost o 41,2 proc. r./r.). Niezmiennie pierwsze miejsce zajmują pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 t, z 46,3-proc. udziałem w rynku. I właśnie tu uderzą zmiany zasad opodatkowania.

Branża leasingowa jednak uspokaja. – Wprowadzane modyfikacje w podatkach nie powinny istotnie wpłynąć na wybór sposobu finansowania samochodów przez przedsiębiorców, ponieważ dotychczasowe wykorzystanie zmienianego przepisu nie było masowe. Tylko pewna grupa klientów korzystała z prawa wykupu do majątku prywatnego. W obecnej sytuacji rynkowej część przedsiębiorców, po skończonym kontrakcie leasingowym, dalej korzysta z danego aktywa w działalności gospodarczej – mówi Andrzej Sugajski.

Czytaj więcej

Miasta zapowiadają duże podwyżki opłat. Przyczyną inflacja i „Polski Ład”

Tłumaczy, że dzieje się tak, bo przedsiębiorcy odbudowują swoje biznesy po kryzysie związanym z pandemią. Do tego dochodzi dłuższy czas oczekiwania na nowe samochody, związany z brakami półprzewodników.

W Polsce ok. 75 proc. nowych samochodów kupowanych jest „na firmę", a najpopularniejszą formą finansowania jest leasing, na który przypada ponad połowa firmowych zakupów nowych osobówek. – Po zmianie zasad opodatkowania leasingu przedsiębiorcy będą dłużej użytkować samochody, rzadziej je wymieniać, a przez to pogorszy się już i tak zły stan techniczny pojazdów na polskich drogach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, platformy online samochodów w abonamencie.

Przytacza dane, z których wynika, że przedsiębiorca korzystający z leasingu wymienia zakupione auto średnio co 5 lat. Po tym okresie kupuje nowy samochód, a jego dotychczasowe auto trafia na rynek aut używanych. Zdaniem Michała Knittera w skrajnym przypadku można przyjąć, że po zmianie przepisów przedsiębiorcy zaczęliby wymieniać samochody nie co 5, ale dopiero po 11 latach, aby nadal korzystać z przywilejów podatkowych. Brakująca podaż aut na rynku wtórnym podbiłaby ceny i musiałaby być uzupełniona zwiększonym importem używanych pojazdów z Zachodu. A i tak średni wiek samochodu osobowego w Polsce przekracza 14 lat.

– Ratunkiem dla branży motoryzacyjnej i leasingowej może być zastąpienie najpopularniejszego obecnie leasingu samochodów wynajmem długoterminowym, gdyż w przypadku wynajmu nie dochodzi do wykupu auta, nie ma więc przychodu ze sprzedaży i dodatkowych obciążeń podatkowych. Leasing z wykupem i odsprzedażą samochodu będzie rozwiązaniem droższym od wynajmu – przekonuje Michał Knitter.

W jego ocenie innym rozwiązaniem mogłoby być rozszerzenie programu dopłat do pojazdów zeroemisyjnych na inne nowe auta, to jednak mało prawdopodobne.

Z początkiem przyszłego roku w życie wejdą wprowadzone w ramach Polskiego Ładu niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany w opodatkowaniu leasingu. Z sześciu miesięcy do sześciu lat wydłuży się termin, po którym przedsiębiorca nie będzie płacił podatku dochodowego przy sprzedaży auta poleasingowego.

Leasing to koło zamachowe gospodarki. – Branża leasingowa w Polsce rozwija się stabilnie od blisko 30 lat i należy do grona sześciu najważniejszych rynków leasingu w Europie – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?
Biznes
Warto mieć zielone miasto