Współpraca z pośrednikiem naraża adwokata na dyscyplinarkę

aktualizacja: 28.01.2013, 10:00
Do skrzynek mejlowych adwokatów i radców prawnych trafiają oferty firm...
Do skrzynek mejlowych adwokatów i radców prawnych trafiają oferty firm, które proponują pośrednictwo w znajdowaniu klientów zainteresowanych uzyskaniem odszkodowania.
Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Współpraca z pośrednikami może narazić na dyscyplinarkę.

REDAKCJA POLECA
24.06.2015
Kiedy adwokat może skarżyć na lekarza
kariera
Wulgaryzmy w pracy niedopuszczalne, chociaż powszechne
Do skrzynek mejlowych adwokatów i radców prawnych trafiają oferty firm, które proponują pośrednictwo w znajdowaniu klientów zainteresowanych uzyskaniem odszkodowania.

„Witam, poszukuję adwokata do współpracy przy uzyskiwaniu odszkodowań powypadkowych. Pozyskuję klientów, podpisuję z nimi umowy i przekazuję sprawę do adwokata. Większość spraw kierowana jest do sądu, dlatego zależy mi na dużym doświadczeniu adwokata w tej kwestii. Wynagrodzenie procentowe od otrzymanego odszkodowania 50/50 plus wynagrodzenie za zastępstwo procesowe dzielone również 50/50. Pozdrawiam, Paweł" – to jeden z mejli.
Do skrzynek mejlowych adwokatów i radców prawnych trafiają oferty firm, które proponują pośrednictwo w znajdowaniu klientów zainteresowanych uzyskaniem odszkodowania.

„Witam, poszukuję adwokata do współpracy przy uzyskiwaniu odszkodowań powypadkowych. Pozyskuję klientów, podpisuję z nimi umowy i przekazuję sprawę do adwokata. Większość spraw kierowana jest do sądu, dlatego zależy mi na dużym doświadczeniu adwokata w tej kwestii. Wynagrodzenie procentowe od otrzymanego odszkodowania 50/50 plus wynagrodzenie za zastępstwo procesowe dzielone również 50/50. Pozdrawiam, Paweł" – to jeden z mejli.
Do skrzynek mejlowych adwokatów i radców prawnych trafiają oferty firm, które proponują pośrednictwo w znajdowaniu klientów zainteresowanych uzyskaniem odszkodowania.

„Witam, poszukuję adwokata do współpracy przy uzyskiwaniu odszkodowań powypadkowych. Pozyskuję klientów, podpisuję z nimi umowy i przekazuję sprawę do adwokata. Większość spraw kierowana jest do sądu, dlatego zależy mi na dużym doświadczeniu adwokata w tej kwestii. Wynagrodzenie procentowe od otrzymanego odszkodowania 50/50 plus wynagrodzenie za zastępstwo procesowe dzielone również 50/50. Pozdrawiam, Paweł" – to jeden z mejli.

Wbrew etyce

– Traktuję to jako namawianie do złamania zasad etyki adwokackiej – mówi „Rz" Rafał Dębowski, członek Naczelnej Rady Adwokackiej. – Zgodnie z nimi członkowie palestry nie mogą bowiem ani korzystać z płatnego pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, ani pobierać wynagrodzenia wyłącznie prowizyjnego.

Wbrew etyce

– Traktuję to jako namawianie do złamania zasad etyki adwokackiej – mówi „Rz" Rafał Dębowski, członek Naczelnej Rady Adwokackiej. – Zgodnie z nimi członkowie palestry nie mogą bowiem ani korzystać z płatnego pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, ani pobierać wynagrodzenia wyłącznie prowizyjnego.

Wbrew etyce

– Traktuję to jako namawianie do złamania zasad etyki adwokackiej – mówi „Rz" Rafał Dębowski, członek Naczelnej Rady Adwokackiej. – Zgodnie z nimi członkowie palestry nie mogą bowiem ani korzystać z płatnego pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, ani pobierać wynagrodzenia wyłącznie prowizyjnego.
50 proc. wynagrodzenia za zastępstwo procesowe proponują prawnikom niektóre firmy pozyskujące klientów walczących o odszkodowanie
50 proc. wynagrodzenia za zastępstwo procesowe proponują prawnikom niektóre firmy pozyskujące klientów walczących o odszkodowanie
50 proc. wynagrodzenia za zastępstwo procesowe proponują prawnikom niektóre firmy pozyskujące klientów walczących o odszkodowanie
Taka próba pozyskiwania klientów do współpracy oburza także Dariusza Sałajewskiego, wiceprezesa Krajowej Rady Radców Prawnych.
Taka próba pozyskiwania klientów do współpracy oburza także Dariusza Sałajewskiego, wiceprezesa Krajowej Rady Radców Prawnych.
Taka próba pozyskiwania klientów do współpracy oburza także Dariusza Sałajewskiego, wiceprezesa Krajowej Rady Radców Prawnych.
– Mam nadzieję, że radcy nie odpowiadają na takie oferty, byłoby to niewątpliwie sprzeczne z zasadami etyki – uważa. I wskazuje m.in. przepis zakazujący korzystania z płatnego pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów.
– Mam nadzieję, że radcy nie odpowiadają na takie oferty, byłoby to niewątpliwie sprzeczne z zasadami etyki – uważa. I wskazuje m.in. przepis zakazujący korzystania z płatnego pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów.
– Mam nadzieję, że radcy nie odpowiadają na takie oferty, byłoby to niewątpliwie sprzeczne z zasadami etyki – uważa. I wskazuje m.in. przepis zakazujący korzystania z płatnego pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów.

Niegodne metody

– Wiele wątpliwości budzi także sposób pozyskiwania klientów przez takie firmy. Jeśli byliby oni namawiani do podpisania umowy, np. tuż po wypadku komunikacyjnym czy w trakcie pobytu w szpitalu (informacje o takich sposobach działania kancelarii odszkodowawczych docierają co jakiś czas do opinii publicznej), to mielibyśmy do czynienia z naruszeniem fundamentalnej dla radców zasady – godności – dodaje Sałajewski.

Niegodne metody

– Wiele wątpliwości budzi także sposób pozyskiwania klientów przez takie firmy. Jeśli byliby oni namawiani do podpisania umowy, np. tuż po wypadku komunikacyjnym czy w trakcie pobytu w szpitalu (informacje o takich sposobach działania kancelarii odszkodowawczych docierają co jakiś czas do opinii publicznej), to mielibyśmy do czynienia z naruszeniem fundamentalnej dla radców zasady – godności – dodaje Sałajewski.

Niegodne metody

– Wiele wątpliwości budzi także sposób pozyskiwania klientów przez takie firmy. Jeśli byliby oni namawiani do podpisania umowy, np. tuż po wypadku komunikacyjnym czy w trakcie pobytu w szpitalu (informacje o takich sposobach działania kancelarii odszkodowawczych docierają co jakiś czas do opinii publicznej), to mielibyśmy do czynienia z naruszeniem fundamentalnej dla radców zasady – godności – dodaje Sałajewski.
Kancelarie odszkodowawcze działają na rynku od kilku lat. – Są kancelarie o ustabilizowanej pozycji, które nie sięgają do tego typu metod jak masowe wysyłanie mejli do prawników z zaproszeniem do współpracy – przekonuje Bartłomiej Krupa, prezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Ubezpieczeń. – Byłoby to nie tylko w złym tonie, ale i niecelowe. Poważne kancelarie odszkodowawcze współpracują ze stałym sztabem radców i adwokatów, m.in. moja. Jest to podwykonawstwo, nie pośrednictwo – wyjaśnia.
Kancelarie odszkodowawcze działają na rynku od kilku lat. – Są kancelarie o ustabilizowanej pozycji, które nie sięgają do tego typu metod jak masowe wysyłanie mejli do prawników z zaproszeniem do współpracy – przekonuje Bartłomiej Krupa, prezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Ubezpieczeń. – Byłoby to nie tylko w złym tonie, ale i niecelowe. Poważne kancelarie odszkodowawcze współpracują ze stałym sztabem radców i adwokatów, m.in. moja. Jest to podwykonawstwo, nie pośrednictwo – wyjaśnia.
Kancelarie odszkodowawcze działają na rynku od kilku lat. – Są kancelarie o ustabilizowanej pozycji, które nie sięgają do tego typu metod jak masowe wysyłanie mejli do prawników z zaproszeniem do współpracy – przekonuje Bartłomiej Krupa, prezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Ubezpieczeń. – Byłoby to nie tylko w złym tonie, ale i niecelowe. Poważne kancelarie odszkodowawcze współpracują ze stałym sztabem radców i adwokatów, m.in. moja. Jest to podwykonawstwo, nie pośrednictwo – wyjaśnia.
Sprawami związanymi z funkcjonowaniem kancelarii i doradców odszkodowawczych zajmował się wielokrotnie rzecznik ubezpieczonych.
Sprawami związanymi z funkcjonowaniem kancelarii i doradców odszkodowawczych zajmował się wielokrotnie rzecznik ubezpieczonych.
Sprawami związanymi z funkcjonowaniem kancelarii i doradców odszkodowawczych zajmował się wielokrotnie rzecznik ubezpieczonych.
– Te firmy nie są jednorodne – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych. – Są takie, które wykonują dobrą i profesjonalną pracę, pomagając poszkodowanym w uzyskiwaniu świadczeń na wysokim poziomie. Ale zdarzają się też patologie. Dlatego działalność kancelarii odszkodowawczych wymaga pilnego uregulowania. W Ministerstwie Finansów prace nad tym zostały zawieszone. Dziś jest w modzie deregulacja i siłą rzeczy trudniejsza staje się dyskusja na temat reglamentacji – uważa.
– Te firmy nie są jednorodne – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych. – Są takie, które wykonują dobrą i profesjonalną pracę, pomagając poszkodowanym w uzyskiwaniu świadczeń na wysokim poziomie. Ale zdarzają się też patologie. Dlatego działalność kancelarii odszkodowawczych wymaga pilnego uregulowania. W Ministerstwie Finansów prace nad tym zostały zawieszone. Dziś jest w modzie deregulacja i siłą rzeczy trudniejsza staje się dyskusja na temat reglamentacji – uważa.
– Te firmy nie są jednorodne – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych. – Są takie, które wykonują dobrą i profesjonalną pracę, pomagając poszkodowanym w uzyskiwaniu świadczeń na wysokim poziomie. Ale zdarzają się też patologie. Dlatego działalność kancelarii odszkodowawczych wymaga pilnego uregulowania. W Ministerstwie Finansów prace nad tym zostały zawieszone. Dziś jest w modzie deregulacja i siłą rzeczy trudniejsza staje się dyskusja na temat reglamentacji – uważa.
Zwraca uwagę, że mejle z nieetycznymi propozycjami powinny oburzać adwokatów i radców i wywoływać reakcję samorządów, ale też wskazuje, że wielu profesjonalnych prawników z obopólnym zadowoleniem na stałe współpracuje z rzetelnymi kancelariami odszkodowawczymi.
Zwraca uwagę, że mejle z nieetycznymi propozycjami powinny oburzać adwokatów i radców i wywoływać reakcję samorządów, ale też wskazuje, że wielu profesjonalnych prawników z obopólnym zadowoleniem na stałe współpracuje z rzetelnymi kancelariami odszkodowawczymi.
Zwraca uwagę, że mejle z nieetycznymi propozycjami powinny oburzać adwokatów i radców i wywoływać reakcję samorządów, ale też wskazuje, że wielu profesjonalnych prawników z obopólnym zadowoleniem na stałe współpracuje z rzetelnymi kancelariami odszkodowawczymi.
Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: k.borowska@rp.pl
Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: k.borowska@rp.pl
Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: k.borowska@rp.pl

POLECAMY

KOMENTARZE