Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: rp.pl » Wiadomości » Kultura » Muzeum

Muzeum

Nowe galerie i światła

Monika Kuc 19-04-2012, ostatnia aktualizacja 19-04-2012 11:48
 Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego
Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego
źródło: Archiwum autora
autor: Monika Kuc
 Galerii Dawnego Malarstwa Europejskieg
Galerii Dawnego Malarstwa Europejskieg
źródło: archiwum prywatne
autor: Monika Kuc
 Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego
Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego
źródło: Archiwum autora
autor: Monika Kuc

17 maja podczas inauguracji jubileuszu 150-lecia Muzeum Narodowego zostaną otwarte trzy nowe galerie i wystawa „Wywyższeni" - pisze Monika Kuc

Po trwających prawie rok przygotowaniach muzeum zostało odremontowane i zmodernizowane. W przearanżowanych galeriach stałych publiczność czeka wiele niespodzianek. Najlepiej wszystkie zmiany widać już w Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego (poprzednio Sztuki Obcej), która zajęła byłe sale wystaw czasowych na dolnym i górnym ryzalicie. Jej ściany pomalowano na stonowane fioletowe szarości. . W kolorystyce wszystkich wnętrz rzuca się w oczy odwrót od jaskrawych barw. Sale wyposażono także w oświetlenie ledowe i nowoczesny system wentylacji.

Obrazy rozwieszono nie chronologicznie, ale tematycznie: malarstwo rodzajowe, martwe natury, pejzaże, weduty, obrazy biblijnej, mitologiczne, akty. Artyści włoscy, flamandzcy, holenderscy, niemieccy i tworzący w Polsce spotykają się obok siebie, co ułatwia obserwację podobieństw i różnic. Wystarczy porównać arkadyjską wizję raju Gillisa Claesza de Hondecoetera, XVI-wiecznego holenderskiego malarza z ekspresyjną burzą Cavaliera Tempesty, XVII-wiecznego artysty pochodzącego także z Holandii, ale działającego w Rzymie, Genui i Mediolanie. Albo malarstwo wedutowe Holendrów i Włochów, w tym wspaniałe widoki Warszawy Bernarda Bellotto, zwanego Canalettem.

Kolejna Galeria Portretu Europejskiego będzie panoramą portretowego malarstwa z wydzieloną wewnątrz Galerią Portretu Staropolskiego. Dobiegają także końca prace w Galerii Sztuki XIX wieku, obejmującej twórczość malarzy i rzeźbiarzy polskich, pokazywaną w kontekście sztuki innych krajów. Znajdą się tu obrazy przedstawicieli klasycyzmu i romantyzmu: Antoniego Brodowskiego i Piotra Michałowskiego, historyzmu: Józefa Simmlera, Henryka Rodakowskiego, Jana Matejki, realizmu: Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich, Józefa Chełmońskiego oraz modernizmu: Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego, Olgi Boznańskiej, Witolda Wojtkiewicza. Będzie można porównać ich malarstwo np. z Barbizończykami czy twórcami szkoły Pont-Aven.

Wernisaż wystawy "Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi" odbędzie się w galerii wystaw czasowych (gdzie niegdyś mieściła się ekspozycja dawnego malarstwa włoskiego). Pokaz opowie o mechanizmach i ikonografii władzy w społeczeństwach przeszłości ? od czasów faraonów i nowoczesnych - w systemach totalitarnych i demokratycznych. Ekspozycję przygotowuje zespól kuratorów, a jej opiekunem naukowym jest prof. Krzysztof Pomian, dyr. Muzeum Europy w Brukseli.

17 maja otwary zostanie również zrewitalizowany Dziedziniec im. Stanisława Lorentza (będzie na nim dostępna bezprzewodowa sieć WI-Fi).

- Nasze rocznicowe plany ? mówi Agnieszka Morawińska, dyr. Muzeum Narodowego nie kończą się na inauguracji. ? Do końca roku jubileuszowego chcemy oddać wszystkie przestrzenie ekspozycyjne. Galeria Sztuki Średniowiecznej oraz Galeria Sztuki XX i XXI wieku (opracowywana obecnie przez Piotra Rypsona) zostaną otwarte w drugim półroczu 2012. A na początku 2013 r. - Galeria Sztuki Starożytnej i Galerią Faras, a także prezentacje rzemiosła artystycznego, monet i fotografii.

Muzeum przygotowuje też serię wystaw czasowych, m.in. „Europa Jagiellonica 1386-1572. Kultura i sztuka Europy Środkowej za czasów dynastii Jagiellonów".

Przeczytaj więcej o:  150-lecie , Agnieszka Morawińska , galerie , jubileusz , Krzysztof Pomian , Monika Kuc , Muzeum Narodowe w Warszawie , wytawa Wywyższeni

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Sonda: Konflikt ukraiński a Polska?

Czy konsekwencje sytuacji na Ukrainie mogą spowolnić tempo wzrostu gospodarczego Polski?

    E-booki "Rzeczpospolitej"

    Co się od 2013 roku zmieni w przepisach emerytalnych

    Co się od 2013 roku zmieni w przepisach emerytalnych

    Poradnik prawny dla przyszłych emerytów
    Rozwody, separacje, alimenty

    Rozwody, separacje, alimenty

    Rozwód czy separacja to zawsze porażka, często finansowa. Z reguły jednak okazuje się mniejszym złem, niż formalne pozostawanie w związku, którego nie da się utrzymać
    Testamenty, spadki, darowizny

    Testamenty, spadki, darowizny

    Poradnik o regułach dziedziczenia oraz praktyczne wskazówki dotyczące sporządzania testamentu
    Brak kategorii do wyświetlenia.
    Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
    Zamknij

    Przeczytaj też: >>

    Stan (nie)ważności

    Spektakl „Szapocznikow. Stan nieważkości/No gravity" zapowiedziany był jako „emocjonalny komentarz do życia i dzieła najważniejszej polskiej rzeźbiarki XX wieku" - pisze Monika Małkowska. >>
    common