Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Hotele

Hotele - sieci przejmujš i budujš

Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Liczba hoteli w Polsce działajšcych w ramach sieci wzroœnie w najbliższych latach o jednš trzeciš
– Tylko w ostatnim półroczu zgłosiło się do nas szeœć międzynarodowych i krajowych podmiotów, które chcš się szybko rozwinšć na polskim rynku, przejmujšc hotele w dzierżawę lub zarzšdzanie – mówi partner w dziale inwestycji hotelowych firmy Horwath HTL Janusz Mitulski Duże sieci widzš w Polsce potencjał do rozwoju. Nic dziwnego: pod względem liczby pokojów na 10 tys. mieszkańców, wleczemy się w ogonie Europy. Zarazem koniunktura w hotelarstwie sprzyja rozwojowi. Według STR Global, w pierwszym półroczu frekwencja w polskich hotelach wzrosła w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku o 5,2 proc., œrednia cena podskoczyła o 5,6 proc., a przychód na pokój zwiększył się o prawie 11 proc. Przeje się, że sieci najszybciej będš rosły w aglomeracjach. Według Hotel Guidebook 2011, na 41 hoteli, których budowa jest obecnie planowana w oœmiu największych polskich miastach, aż 27 obiektów – prawie 66 proc. – będzie działać albo pod znanš markš, albo będzie zarzšdzanych przez wyspecjalizowane firmy. Widać to zwłaszcza w Warszawie: na 11 hoteli, tych sieciowych będzie dziesięć. W Gdańsku oraz w Katowicach, gdzie planowana jest budowa po dwa obiekty, do sieci będš należeć wszystkie. W Krakowie, Łodzi i Wrocławiu będzie to 60 proc.
Co daje przynależnoœć do sieci? – Za znanš markš hotelowš podšża dostęp do systemów szkoleniowych, sprzedaży, marketingu i zarzšdzania – tłumaczy Mitulski. Ale też dostęp do pieniędzy. Według Horvath HTL także banki liczš, że inwestorzy hotelowi pozyskajš do współpracy sieci hotelowe bšdŸ dostanš wsparcie od profesjonalnych doradców. Dzięki temu inwestycja ma większe szanse na powodzenie na coraz bardziej nasyconym rynku. Ekspansja sieci dopiero się zaczyna. Best Western tylko w tym roku zwiększył liczbę obiektów pod swoimi markami z szeœciu do 11, a na koniec 2012 chciałby mieć ich około 20. W ramach umowy podpisanej z Colliers International do 2016 roku globalna sieć Wydham uruchomi w Polsce co najmniej dziesięć moteli pod ekonomicznš markš Super 8. To dopiero poczštek: w planach sieci jest otwarcie 200 moteli w cišgu najbliższych dziesięciu lat. Sieć Hilton planuje mieć na koniec 2013 roku co najmniej dziesięć obiektów działajšcych pod swoimi markami. Z kolei Louvre Hotels Group zamierza do 2013 roku zwiększyć swojš obecnoœć w Polsce o co najmniej dziesięć obiektów pod markami Golden Tulip i Tulip Inn, oraz o podobnš liczbę w ramach Campanile oraz Premier Classe. Nowa sieć hoteli Puro, która otwarła pierwszy obiekt w kwietniu tego roku, już w 2013 będzie ich miała co najmniej trzy. Nowš strategię rozwoju ogłosił również francuski Accor – główny udziałowiec Orbisu. Marka tanich hoteli Etap znika z rynku. Powiększy się natomiast marka Ibis, którš spółka w przyszłoœci będzie wzmacniać o hotele franczyzowe. Pierwsze umowy z hotelami niezależnymi zostanš podpisane prawdopodobnie w przyszłym roku. O hotele franczyzowe powiększać będzie się także marka Mercure. W przeciwieństwie do sieci, spora częœć hoteli inwestorów indywidualnych nie zdołała się dostosować do rynku: majš w danym miejscu nieodpowiedni standard, wielkoœć lub złš lokalizację. – Zsumowanie tych czynników obniża rentownoœć. W efekcie roœnie liczba hoteli wystawianych na sprzedaż – twierdzi szef branżowego miesięcznika „Hotelarstwo" Andrzej Szafrański. Jego zdaniem obecnie do sprzedaży oferowanych jest co najmniej 200 – 250 hoteli i innych obiektów noclegowych. Masz pytanie, wyœlij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL