Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Ranking Samorzšdów

Samorzšdów wydatki na promocję

Fotorzepa, MW Michał Walczak
W tym roku samorzšdy wydadzš na reklamowanie się prawie 20 mln zł mniej niż rok wczeœniej. Ale wydatki miast znowu wzrosnš
W ubiegłym roku gminy, powiaty, miasta i województwa w Polsce wydały na akcje promocyjne 626,6 mln zł, o prawie 10 proc. więcej niż rok wczeœniej. W tym wydatki spadnš o 3,1 proc., do 607, 4 mln zł - szacuje Ministerstwo Finansów, które prognozy sporzšdza w oparciu o poziomy wydatków w I kwartale. - Poziom tych wydatków zależy od wpływów jednostek samorzšdowych, być może ich spadek przekłada się na niższe wydatki na reklamę - zauważa Tomasz Tęcza, media manager z domu mediowego SPC House of Media. 607 mln zł - wydadzš w tym roku samorzšdy na promocję szacuje Ministerstwo FinansówNie wszystkie jednostki będš jednak cięły wydatki na promocję. Paradoksalnie, więcej niż rok wczeœniej wydadzš na niš miasta, które i tak inwestujš w niš najwięcej (43 proc. wszystkich samorzšdowych nakładów na promocję prognozowanych na ten rok). W tym roku na kampanie reklamowe i inne akcje promocyjne miasta wyłożš 260,4 mln zł. Rok wczeœniej było to 257,2 mln zł, a pula uwzględniała przecież dodatkowe wydatki zwišzane z ubieganiem się przez wiele z nich o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Zdaniem Tomasza Tęczy, w tym roku powodem dalszych wzrostów mogš być zbliżajšce się mistrzostwa Euro 2012. Rozgrywki w ramach mistrzostw odbędš się w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. - Na pewno te miasta, które będš goœciły kibiców piłki nożnej, będš się promować mocniej - uważa Tęcza. Potwierdzajš to np. plany Gdańska. Jego budżet reklamowy wyniósł w ubiegłym roku ok, 9 mln zł (w tym 1,58 mln zł to sama promocja zwišzana z konkurowaniem o tytuł ESK 2016), w tym planuje wydać na analogiczne cele już ok. 13,5 mln zł.
Ale pieniędzy na reklamę nie będš żałować też miasta, na których stadionach meczów Euro 2012 nie będzie. Katowice, które w ubiegłym roku na promocję wydały 7,84 mln zł, w tym planujš zwiększenie tej sumy do 8,82 mln zł. Lublin, który jeszcze w tym roku walczył o tytuł ESK 2016, już wydał w tym roku na reklamę 3,51 mln zł, choć w całym ubiegłym było to niecałe 3,66 mln zł. Eksperci z agencji reklamowych podkreœlajš, że rosnšce wydatki na promocję to szerszy trend, a nie tylko efekt pojedynczych wydarzeń wymagajšcych zorganizowania doraŸnej akcji promocyjnej. - Nie zachęcamy samorzšdowców do zostawania członkami naszej organizacji dlatego, że chcemy więcej zarabiać płaconych przez nich składkach. Samorzšdy i państwo to po prostu coraz poważniejszy partner branży reklamowej - podkreœlał w rozmowie z "Rz" Jacek Olechowski, wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA w Polsce, które namawia samorzšdy do wstępowania do organizacji, by lepiej orientowali się w specyfice branży reklamowej. Eksperci narzekajš trochę, że samorzšdowcy wcišż zbyt skromnie korzystajš z możliwoœci, jakie daje im reklama. - Ich ulubionym medium jest outdoor. Jest prostszy realizacyjnie niż kampania telewizyjna, nie wymaga wynajmowania ekipy produkcyjnej ani studia telewizyjnego. Dziwi mnie jednak, że wcišż tak rzadko jako relatywnie tanie medium uzupełniajšce wykorzystywany jest Internet. Na billboardach kampanii samorzšdowych zbyt rzadko widać odnoœniki do internetowych stron kampanii - mówił "Rz" Marek Staniszewski, wiceprezes Y&R i szef strategii grupy agencji reklamowych Young & Rubicam Brands. Coraz więcej na reklamę wyłożš też w tym roku województwa, które coraz częœciej prowadzš swojš przemyœlanš politykę promocyjnš. Według prognoz resortu finansów ich wydatki na reklamę wzrosnš o więcej niż jednš pištš, do 77,5 mln zł. Spadnš natomiast nakłady na reklamę gmin i powiatów.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL