Nie żyje prezydencka para, politycy, żołnierze

aktualizacja: 10.04.2010, 09:26
Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Samolot z prezydentem Lechem Kaczyńskim na pokładzie rozbił się, podchodząc do lądowania na lotnisku w Smoleńsku. Nikt z 96 pasażerów nie przeżył katastrofy.

[wyimek][b][link=http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8612825.stm]Film z miejsca katastrofy[/link][/b][/wyimek]
[wyimek][b][link=http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8612825.stm]Film z miejsca katastrofy[/link][/b][/wyimek]
[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/459654.html]lista pasażerów [/link][/wyimek]
[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/459654.html]lista pasażerów [/link][/wyimek]
[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/459542,1,459605.html]zdjęcia z miejsca katastrofy (TV Rossija24 )[/link][/wyimek]
[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/459542,1,459605.html]zdjęcia z miejsca katastrofy (TV Rossija24 )[/link][/wyimek]
Obowiązki prezydenta przejął marszałek Sejmu Bronisław Komorowski.
Obowiązki prezydenta przejął marszałek Sejmu Bronisław Komorowski.
[srodtytul]Tupolew nie wylądował[/srodtytul]
[srodtytul]Tupolew nie wylądował[/srodtytul]
Tupolewowi nie udało się wylądować na lotnisku wojskowym. Wokół lotniska była bardzo gęsta mgła. Samolot prawdopodobnie zahaczył lewym skrzydłem o drzewa - donosi ze Smoleńska korespondent "Rz" Piotr Zychowicz. Według Wiesti-24, wcześniej pilotowi proponowano lądowanie na lotniskach zastępczych - w Mińsku lub Moskwie.
Tupolewowi nie udało się wylądować na lotnisku wojskowym. Wokół lotniska była bardzo gęsta mgła. Samolot prawdopodobnie zahaczył lewym skrzydłem o drzewa - donosi ze Smoleńska korespondent "Rz" Piotr Zychowicz. Według Wiesti-24, wcześniej pilotowi proponowano lądowanie na lotniskach zastępczych - w Mińsku lub Moskwie.
- Na pokładzie znajdowało się najprawdopodobniej 96 osób, miało być ich 97, ale jedna nie stawiła się na lotnisku przed odlotem - powiedział dziennikarzom rzecznik MSZ Piotr Paszkowski.
- Na pokładzie znajdowało się najprawdopodobniej 96 osób, miało być ich 97, ale jedna nie stawiła się na lotnisku przed odlotem - powiedział dziennikarzom rzecznik MSZ Piotr Paszkowski.
Informacja o katastrofie została przekazana prezydentowi Rosji Dmitrijowi Miedwiediewowi, który natychmiast skierował na miejsce szefa resortu sytuacji nadzwyczajnych Siergieja Szojgu. Powołał też specjalną komisję do wyjaśnienia przyczyn i okoliczności tragedii. Na jej przewodniczącego wyznaczył premiera Władimira Putina.
Informacja o katastrofie została przekazana prezydentowi Rosji Dmitrijowi Miedwiediewowi, który natychmiast skierował na miejsce szefa resortu sytuacji nadzwyczajnych Siergieja Szojgu. Powołał też specjalną komisję do wyjaśnienia przyczyn i okoliczności tragedii. Na jej przewodniczącego wyznaczył premiera Władimira Putina.
[link=http://www.rp.pl/artykul/459524_Ruszylo_polskie_sledztwo.html" "target=_blank]Wszczęto też polskie śledztwo.[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/459524_Ruszylo_polskie_sledztwo.html" "target=_blank]Wszczęto też polskie śledztwo.[/link]
[srodtytul]Na pokładzie miał być Jarosław Kaczyński[/srodtytul]
[srodtytul]Na pokładzie miał być Jarosław Kaczyński[/srodtytul]
Jeszcze do piątkowego wieczoru Przemysława Gosiewskiego (PiS) nie było na liście osób, które miały znaleźć się na pokładzie rządowego samolotu lecącego do Smoleńska.
Jeszcze do piątkowego wieczoru Przemysława Gosiewskiego (PiS) nie było na liście osób, które miały znaleźć się na pokładzie rządowego samolotu lecącego do Smoleńska.
- Przemek bardzo chciał lecieć i liczył, że zwolni się miejsce - mówi nam jeden z posłów PiS.
- Przemek bardzo chciał lecieć i liczył, że zwolni się miejsce - mówi nam jeden z posłów PiS.
Miejsce w samolocie dla byłego szefa klubu PiS znalazło się dopiero w piątek wieczorem, gdy ze względu na stan zdrowia matki z wyjazdu zrezygnował Jarosław Kaczyński. O tym, że Gosiewski może lecieć otrzymał wiadomość esemesem.
Miejsce w samolocie dla byłego szefa klubu PiS znalazło się dopiero w piątek wieczorem, gdy ze względu na stan zdrowia matki z wyjazdu zrezygnował Jarosław Kaczyński. O tym, że Gosiewski może lecieć otrzymał wiadomość esemesem.
- Był strasznie ucieszony. On tak bardzo chciał być na uroczystościach katyńskich - mówi jego współpracownik.
- Był strasznie ucieszony. On tak bardzo chciał być na uroczystościach katyńskich - mówi jego współpracownik.
[srodtytul]Czarne skrzynki odnalezione[/srodtytul]
[srodtytul]Czarne skrzynki odnalezione[/srodtytul]
Przyczyną katastrofy mógł być błąd załogi - poinformowała agencja RIA-Nowosti, powołując się na źródło w strukturach siłowych Centralnego Okręgu Federalnego Rosji. - Prawdopodobną przyczyną katastrofy był błąd załogi w czasie manewru lądowania - przekazał rozmówca agencji.
Przyczyną katastrofy mógł być błąd załogi - poinformowała agencja RIA-Nowosti, powołując się na źródło w strukturach siłowych Centralnego Okręgu Federalnego Rosji. - Prawdopodobną przyczyną katastrofy był błąd załogi w czasie manewru lądowania - przekazał rozmówca agencji.
Na miejscu katastrofy znaleziono dwie czarne skrzynki. Do tej pory nie rozszyfrowano z nich rozmów. Skrzynki zostały przekazane do ekspertyzy.
Na miejscu katastrofy znaleziono dwie czarne skrzynki. Do tej pory nie rozszyfrowano z nich rozmów. Skrzynki zostały przekazane do ekspertyzy.
- Na miejscu katastrofy pracują śledczy - powiedział przedstawiciel prokuratury.
- Na miejscu katastrofy pracują śledczy - powiedział przedstawiciel prokuratury.
- Z Moskwy skierowano najbardziej doświadczonych śledczych, w tym pracowników moskiewskiego Międzyregionalnego Zarządu Śledczego ds. Transportu, którzy mają duże doświadczenie w badaniu przyczyn katastrof lotniczych - powiedział przedstawiciel rosyjskiej prokuratury.
- Z Moskwy skierowano najbardziej doświadczonych śledczych, w tym pracowników moskiewskiego Międzyregionalnego Zarządu Śledczego ds. Transportu, którzy mają duże doświadczenie w badaniu przyczyn katastrof lotniczych - powiedział przedstawiciel rosyjskiej prokuratury.
Według zarządu śledczego prokuratury obwodu smoleńskiego rozpatrywane są trzy powody katastrofy samolotu: złe warunki atmosferyczne, tzw. czynnik ludzki i awaria samolotu.
Według zarządu śledczego prokuratury obwodu smoleńskiego rozpatrywane są trzy powody katastrofy samolotu: złe warunki atmosferyczne, tzw. czynnik ludzki i awaria samolotu.
[ramka] [srodtytul]Telefony dla rodzin ofiar katastrofy[/srodtytul]
[ramka] [srodtytul]Telefony dla rodzin ofiar katastrofy[/srodtytul]
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa uruchomiło numery telefonów dla rodzin osób, które zginęły w katastrofie prezydenckiego samolotu w Smoleńsku.
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa uruchomiło numery telefonów dla rodzin osób, które zginęły w katastrofie prezydenckiego samolotu w Smoleńsku.
* 785-700-604
* 785-700-604
* 785-700-201
* 785-700-201
* 785-700-199
* 785-700-199
* 785-700-765
* 785-700-765
* 22/601-58-37
* 22/601-58-37
* 22/601-58-24[/ramka]
* 22/601-58-24[/ramka]
[ramka][b]Tu-154 - hałaśliwy, ale popularny[/b]
[ramka][b]Tu-154 - hałaśliwy, ale popularny[/b]
Samolot Tupolev Tu-154 od dziesięcioleci jest w Rosji określany "koniem pociągowym ” floty tak wojskowej, jak i pasażerskiej.
Samolot Tupolev Tu-154 od dziesięcioleci jest w Rosji określany "koniem pociągowym ” floty tak wojskowej, jak i pasażerskiej.
— To najlepsza maszyna, jaka kiedykolwiek została wyprodukowana w krajach komunistycznych — uważa Richard Aboulafia , wiceprezes Teal Group z USA. Samolot ten został zaprojektowany i skonstruowany w czasach, kiedy b. ZSRR technologicznie najbardziej zbliżył się do zachodu.
— To najlepsza maszyna, jaka kiedykolwiek została wyprodukowana w krajach komunistycznych — uważa Richard Aboulafia , wiceprezes Teal Group z USA. Samolot ten został zaprojektowany i skonstruowany w czasach, kiedy b. ZSRR technologicznie najbardziej zbliżył się do zachodu.
Statystyki brytyjskiej lotniczej agencji konsultingowej Ascend pokazują, że Tu-154 mają po jednej katastrofie na każde 431,2 tys. lotów, podczas gdy lotniczemu bestsellerowi - Boeingowi 737 taka katastrofa zdarza się raz na 2,68 mln lotów.
Statystyki brytyjskiej lotniczej agencji konsultingowej Ascend pokazują, że Tu-154 mają po jednej katastrofie na każde 431,2 tys. lotów, podczas gdy lotniczemu bestsellerowi - Boeingowi 737 taka katastrofa zdarza się raz na 2,68 mln lotów.
Zależnie od konfiguracji miejsc Tu-154 jest w stanie przewieźć od 114 do 180 pasażerów i najczęściej są wykorzystywane do lotów o dużej częstotliwości w trudnych warunkach.
Zależnie od konfiguracji miejsc Tu-154 jest w stanie przewieźć od 114 do 180 pasażerów i najczęściej są wykorzystywane do lotów o dużej częstotliwości w trudnych warunkach.
Nazywany w żargonie lotniczym „tutką” jest w stanie wystartować ze żwirowego pasa startowego, z najbardziej zatłoczonego lotniska, jest w stanie wznieść się bardzo wysoko, tak że w Rosji dzisiaj Tu-154 latają wyżej, niż maszyny innych typów. Sprawdza się również w trudnych warunkach arktycznych.
Nazywany w żargonie lotniczym „tutką” jest w stanie wystartować ze żwirowego pasa startowego, z najbardziej zatłoczonego lotniska, jest w stanie wznieść się bardzo wysoko, tak że w Rosji dzisiaj Tu-154 latają wyżej, niż maszyny innych typów. Sprawdza się również w trudnych warunkach arktycznych.
Tupolewy zostały specjalnie zaprojektowane w latach 60. dla rosyjskiego przewoźnika narodowego - Aerofłotu i były najczęściej wykorzystywane przez linie lotnicze w całym obozie wschodnim. Nie mogą jednak - ze względu na wysoki poziom hałasu - lądować na lotniskach amerykańskich, oraz Unii Europejskiej. Pozwolenie na lądowanie otrzymują jedynie maszyny VIP-owskie.
Tupolewy zostały specjalnie zaprojektowane w latach 60. dla rosyjskiego przewoźnika narodowego - Aerofłotu i były najczęściej wykorzystywane przez linie lotnicze w całym obozie wschodnim. Nie mogą jednak - ze względu na wysoki poziom hałasu - lądować na lotniskach amerykańskich, oraz Unii Europejskiej. Pozwolenie na lądowanie otrzymują jedynie maszyny VIP-owskie.
W styczniu 2010 Aerofłot zdecydował się wycofać Tupolewy ze swojego parku po 40 latach eksploatacji, natomiast nadal latają one na rosyjskich trasach wewnętrznych, w oraz w Europie Wschodniej i Iranie. Ostatnia katastrofa Tu-154 wydarzyła się w lipcu 2009 w Iranie. Zginęło wówczas 168 osób. [/ramka]
W styczniu 2010 Aerofłot zdecydował się wycofać Tupolewy ze swojego parku po 40 latach eksploatacji, natomiast nadal latają one na rosyjskich trasach wewnętrznych, w oraz w Europie Wschodniej i Iranie. Ostatnia katastrofa Tu-154 wydarzyła się w lipcu 2009 w Iranie. Zginęło wówczas 168 osób. [/ramka]
[ramka][b]Port Siewiernyj[/b]
[ramka][b]Port Siewiernyj[/b]
Lotnisko wojskowe Smoleńsk-Północ to baza lotnicza oddalona 4 km na północ od miasta. Jest to małe lotnisko do użytku z głównym pasem o długości 2,5 km . Stacjonuje na nim 28 samolotów Il-76.
Lotnisko wojskowe Smoleńsk-Północ to baza lotnicza oddalona 4 km na północ od miasta. Jest to małe lotnisko do użytku z głównym pasem o długości 2,5 km . Stacjonuje na nim 28 samolotów Il-76.
W okresie "zimnej wojny" smoleńskie lotnisko było portem macierzystym 401 pułku lotnictwa przechwytującego, który używał myśliwców MiG23P.
W okresie "zimnej wojny" smoleńskie lotnisko było portem macierzystym 401 pułku lotnictwa przechwytującego, który używał myśliwców MiG23P.
W roku 1990 r. pułk został rozwiązany, a jego samoloty zasiliły inną jednostkę - 412 pułk stacjonujący w miejscowości Dombarowski. Pod Smoleńskiem (4 km od miasta) znajduje się też lotnisko cywilne (kod LNX IATA), z 700 metrowym pasem startowym. Służy jako baza postojowa samolotów An-2.
W roku 1990 r. pułk został rozwiązany, a jego samoloty zasiliły inną jednostkę - 412 pułk stacjonujący w miejscowości Dombarowski. Pod Smoleńskiem (4 km od miasta) znajduje się też lotnisko cywilne (kod LNX IATA), z 700 metrowym pasem startowym. Służy jako baza postojowa samolotów An-2.
Żadne z dwóch smoleńskich lotnisk nie posiada systemu ILS , który jest w stanie naprowadzić lądujące samoloty podczas złej pogody, m.in gęstej mgły. [/ramka]
Żadne z dwóch smoleńskich lotnisk nie posiada systemu ILS , który jest w stanie naprowadzić lądujące samoloty podczas złej pogody, m.in gęstej mgły. [/ramka]
[ramka]Jutro, tj. w niedzielę, specjalne, bezpłatne, 16-stronicowe wydanie „Rzeczpospolitej” poświęcone tragedii w Smoleńsku będzie dostępne w wielu miastach Polski.[/ramka]
[ramka]Jutro, tj. w niedzielę, specjalne, bezpłatne, 16-stronicowe wydanie „Rzeczpospolitej” poświęcone tragedii w Smoleńsku będzie dostępne w wielu miastach Polski.[/ramka]
Komentarz dnia
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE