REKLAMA

Diety

Niezdrowa dieta źle wpływa na inteligencję dzieci

guu 10-02-2011, ostatnia aktualizacja 10-02-2011 08:44
autor: Bartek Sadowski
źródło: Fotorzepa

Dzieci, które jedzą dużo przetworzonej żywności, np. chipsów i słodyczy, mają nieco niższy iloraz inteligencji niż rówieśnicy na zdrowszej diecie - wynika z pracy opublikowanej w piśmie "Journal of Epidemiology and Community Health"

Zdaniem autorów pracy - naukowców z Uniwersytetu w Bristolu - sugeruje to, że niezdrowa dieta może źle wpływać na rozwój mózgu.

W przeprowadzonych przez nich badaniach, przeanalizowano dane zebrane wśród niemal 4 tysiącach dzieci, które uczestniczyły w długofalowym badaniu pt. Avon Longitudinal Study of Parents and Children.

Przy pomocy ankiet od rodziców zebrano informacje na temat rodzaju pokarmów spożywanych przez maluchy w wieku 3, 4, 7 oraz 8,5 lat. Dzieci poddano testom na inteligencję w wieku 8,5 lat. W analizie brano pod uwagę czynniki, które mogą mieć wpływ na iloraz inteligencji (IQ) dzieci, a także poziom wykształcenia matki, przynależność do grupy społecznej oraz długość okresu, w którym dziecko było karmione piersią.

Okazało się, że maluchy, które w wieku 3 lat jadły dużo przetworzonej żywności - bogatej w niezdrowe tłuszcze typu trans oraz w cukry proste - miały nieco niższe IQ (o kilka zaledwie punktów) w wieku 8,5 lat niż rówieśnicy, którzy jedli dużo warzyw, owoców, węglowodanów złożonych, ryb.

Tłuszcze trans są wszechobecne w przemyśle spożywczym - można je znaleźć w słodyczach, chipsach, potrawach smażonych. Mają bardzo szkodliwy wpływ na układ krążenia - podnoszą poziom "złego" cholesterolu, obniżają poziom "dobrego", zwiększają ryzyko miażdżycy naczyń, mogą też przyspieszać rozwój demencji.

Jak komentują naukowcy, badania te wskazują, że nawyki żywieniowe we wczesnym dzieciństwie mogą mieć długoterminowe skutki.

- Rozwój mózgu przebiega znacznie szybciej we wczesnym okresie życia, kiedy to przyrasta najwięcej komórek nerwowych. Dlatego, wydaje się, że czynniki oddziałujące na niego później są mniej istotne - komentuje prowadząca badania dr Pauline Emmett.

Zdaniem rzecznik Brytyjskiego Stowarzyszenia Dietetyków Fiony Ford, wyniki badań wskazują, że więcej młodych rodziców wymaga edukacji na temat zdrowego żywienia dzieci.

W uproszczeniu, wystarczy przestrzegać kilku zasad: spożywać pięć porcji warzyw i owoców dziennie, ograniczyć spożycie cukrów prostych i niezdrowych tłuszczów trans, zwiększyć spożycie produktów zbożowych z pełnego ziarna.

Przeczytaj więcej o:  badania, dieta, inteligencja, niezdrowa żywność, słodycze

PAP
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł Oddano głosów:

E-booki "Rzeczpospolitej"

Rozwody, separacje, alimenty

Rozwody, separacje, alimenty

Rozwód czy separacja to zawsze porażka, często finansowa. Z reguły jednak okazuje się mniejszym złem, niż formalne pozostawanie w związku, którego nie da się utrzymać
Testamenty, spadki, darowizny

Testamenty, spadki, darowizny

Poradnik o regułach dziedziczenia oraz praktyczne wskazówki dotyczące sporządzania testamentu
  • książki
  • muzyka
  • filmy
  • multimedia
Tu nas znajdziesz: Daj znać! DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Zimą nie trzeba radykalnie zmieniać diety

Podstawowym wyróżnikiem zimowej diety jest liczba posiłków. Powinno się zjadać co najmniej cztery, ale niewielkie - mówi Beata Prusińska, dietetyk z Centrum Naturhouse >>