REKLAMA

Diety

Mniej mięsa, mniej na wadze

map 23-07-2010, ostatnia aktualizacja 23-07-2010 09:09
autor: Michał Walczak
źródło: Fotorzepa

Zmniejszenie spożycia mięsa może być sposobem na zgrabną sylwetkę - wynika z pracy brytyjskich naukowców, którą publikuje pismo "American Journal of Clinical Nutrition".

Naukowcy z Imperial College w Londynie, badając ok. 380 tys. dorosłych osób, zauważyli, że regularne jedzenie mięsa ma związek z przybieraniem na wadze, nawet wówczas, gdy nie zwiększamy liczby spożywanych kalorii.

Największy wpływ na masę ciała okazały się mieć przetworzone produkty mięsne - np. kiełbaski i szynka.

Zdaniem autorów pracy, odkrycie to stanowi kolejny argument przemawiający za ograniczeniem mięsa w naszej diecie. Sugeruje też, że dieta wysokobiałkowa, w której spożywa się dużo białka zwierzęcego może nie być skuteczna w dłuższym okresie.

Najnowszymi badaniami objęto osoby z 10 krajów Europy, w tym z Wielkiej Brytanii, które uczestniczyły w dużym europejskim studium na temat związku diety z ryzykiem raka. Na początku, wszystkich zważono i zmierzono. Następnie, uczestnicy wypełniali szczegółową ankietę na temat spożycia różnych pokarmów. Pięć lat później poproszono ich o podanie aktualnej masy ciała.

Okazało się, że jedzenie mięsa miało wpływ na tycie zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Zależność ta utrzymywała się nawet po uwzględnieniu w analizie takich czynników mających wpływ na wagę ciała, jak dzienne spożycie kalorii, aktywność fizyczna i inne.

Naukowcy wyliczyli, że w grupie osób spożywających tyle samo kalorii, ci, którzy zjadali 250 gram mięsa dziennie (co odpowiada małemu stekowi) przybierali na wadze o 2 kg więcej w ciągu kolejnych pięciu lat.

Wpływ na tycie miało zarówno mięso czerwone, jak i drobiowe, a w największym stopniu przetworzone.

- To odkrycie podważa teorię, że dieta bogata w białko i uboga w węglowodany sprzyja chudnięciu - podkreślają autorzy pracy.

- Rekomenduję ludziom, żeby kontrolowali spożycie mięsa, jeśli chcą utrzymać zdrową masę ciała i zachować zdrowie - komentuje prowadząca badania dr Anne-Claire Vergnaud.

Specjalistka dodaje zarazem, że samo ograniczenie mięsa w diecie nie jest odpowiednim sposobem na odchudzanie.

Naukowcy nie potrafią na razie wyjaśnić, dlaczego jedzenie mięsa może przyczyniać się do tycia. Powołują się natomiast na jedną z teorii, zgodnie z którą energetyczne pokarmy, w tym mięso, mogą zmieniać sposób kontrolowania apetytu przez organizm. Niewykluczone jednak, że rolę odgrywają tu jakieś inne elementy stylu życia lub diety, których badanie nie ujawniło.

PAP
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł Oddano głosów:

E-booki "Rzeczpospolitej"

Rozwody, separacje, alimenty

Rozwody, separacje, alimenty

Rozwód czy separacja to zawsze porażka, często finansowa. Z reguły jednak okazuje się mniejszym złem, niż formalne pozostawanie w związku, którego nie da się utrzymać
Testamenty, spadki, darowizny

Testamenty, spadki, darowizny

Poradnik o regułach dziedziczenia oraz praktyczne wskazówki dotyczące sporządzania testamentu
  • książki
  • muzyka
  • filmy
  • multimedia
Tu nas znajdziesz: Daj znać! DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Zimą nie trzeba radykalnie zmieniać diety

Podstawowym wyróżnikiem zimowej diety jest liczba posiłków. Powinno się zjadać co najmniej cztery, ale niewielkie - mówi Beata Prusińska, dietetyk z Centrum Naturhouse >>