Region stawia na kulturę, i to wielonarodową

W sezonie wakacyjnym region stara się promować głównie wydarzeniami kulturalnymi. Jednak w czasach nachalnej ekspansji jedynie słusznego i poprawnego wzorca kultury narodowej i patriotycznej Podlasie idzie jednak pod prąd.

Publikacja: 17.07.2017 23:00

Piotr Mazurkiewicz

Piotr Mazurkiewicz

Foto: Fotorzepa / Waniek Ryszard

Zamiast tandety i miałkości, ale pod narodowymi barwami, stawia na wielokulturowość. Promuje choćby dziedzictwo lokalnej społeczności islamskiej, co jest zagraniem iście pokerowym. Mało który region był jeszcze kilka dekad temu takim tyglem kulturowym jak właśnie te okolice. Ścierały się w nim wpływy nie tylko polskie, białoruskie czy litewskie, ale i żydowskie czy tatarskie. Dziś znów jest to modne i trendy.

Promowanie się takimi wydarzeniami jak Festiwal Kultury Tatarskiej czy Podlaska Oktawa Kultur to dość odważna strategia, ale skrojona pod realia. Ludzie szukają dzisiaj autentyczności. Na potęgę odnawiane są zabytkowe domy. Jeszcze dekadę temu większość ludzi z radością wyrzucała stare meble, często rodzinne pamiątki, ponieważ zachłysnęła się nowościami. Wymieniali solidne drewniane arcydzieła na paździerzową produkcję rodem z tanich sieciówek. Dzisiaj widać odwrotny trend, starocie wyciągane są z zakamarków i pieczołowicie odnawiane. Wraca moda na ludowe rękodzieło, ale autentyczne, a nie „Made in China". Na tej fali do łask wracają zapomniane ikony, co widać też po sukcesie muzeum w Supraślu.

Promowanie się wielokulturowością ma w Polsce inne udane przykłady, choćby tymi hasłami promowały się festiwale w Łodzi czy Lublinie. Zawsze przyciągały tłumy gości, ponieważ ludzie chcą takie wydarzenia oglądać. Jednak władze nie mogą zapominać, że za promocją kultury muszą pójść też inne działania.

Białystok nie bez powodu ma problem z każdorazowo nagłaśnianymi ekscesami bojówek narodowych. Łódź podobnie, w mieście trudno nie trafić na antysemickie napisy na murach, choć trzeba oddać władzom samorządowym, że ze zjawiskiem konsekwentnie walczą.

Zatem kulturą promować się warto i trzeba, ale musi być bezpiecznie. Turyści inaczej się nie pojawią, a organizowanie tak dużych wydarzeń wyłącznie z myślą o lokalnych społecznościach nie spełni pokładanych w nich oczekiwań. Z drugiej strony, jeśli rzeczniczka partii rządzącej tłumaczy, że rozumie chuligański atak podczas antyrządowego protestu, to naprawdę wszystko jest możliwe. W realiach przyzwolenia na atakowanie wszystkiego, co nie rdzennie polskie, takie festiwale zdecydowanie idą pod prąd.

Podlasie ucieka od cepeliady, media z TVP na czele wręcz przeciwnie. Z lubością zanurzają się w wynaturzonym i nienaturalnym wizerunku ludowości i tradycji. Dlatego w kontrze do planów promowania się tym jedynie słusznym wzorcem trzeba przyklasnąć pomysłom wdrażanym na Podlasiu.

Oby było ich więcej, ponieważ na całym świecie widać dzisiaj trend sięgania po dziedzictwo historyczne lokalnych społeczności. Nawet jeśli wcześniej wymaga to uporania się z demonami z przeszłości, co widać w Kanadzie, Australii czy nawet na Grenlandii.

Zamiast tandety i miałkości, ale pod narodowymi barwami, stawia na wielokulturowość. Promuje choćby dziedzictwo lokalnej społeczności islamskiej, co jest zagraniem iście pokerowym. Mało który region był jeszcze kilka dekad temu takim tyglem kulturowym jak właśnie te okolice. Ścierały się w nim wpływy nie tylko polskie, białoruskie czy litewskie, ale i żydowskie czy tatarskie. Dziś znów jest to modne i trendy.

Promowanie się takimi wydarzeniami jak Festiwal Kultury Tatarskiej czy Podlaska Oktawa Kultur to dość odważna strategia, ale skrojona pod realia. Ludzie szukają dzisiaj autentyczności. Na potęgę odnawiane są zabytkowe domy. Jeszcze dekadę temu większość ludzi z radością wyrzucała stare meble, często rodzinne pamiątki, ponieważ zachłysnęła się nowościami. Wymieniali solidne drewniane arcydzieła na paździerzową produkcję rodem z tanich sieciówek. Dzisiaj widać odwrotny trend, starocie wyciągane są z zakamarków i pieczołowicie odnawiane. Wraca moda na ludowe rękodzieło, ale autentyczne, a nie „Made in China". Na tej fali do łask wracają zapomniane ikony, co widać też po sukcesie muzeum w Supraślu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego