Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Podlasie

Przez Podlasie będzie szybciej

Cały podlaski odcinek trasy S8 będzie gotowy już podczas tegorocznych wakacji.
Rzeczpospolita, Rafał Malinowski Rafał Malinowski
Drogowcy przyspieszajš prace przy dwóch najważniejszych cišgach komunikacyjnych regionu. Trasy S8 i S61 to kluczowe inwestycje drogowe we wschodniej Polsce.

Już w niedługiej perspektywie na Podlasiu będziemy jeŸdzić szybciej. Rozkręcajš się prace przy dwóch szybkich trasach biegnšcych przez region: drodze ekspresowej S61 (fragment Via Baltica) oraz ekspresówce S8, gdzie w grudniu oddano do ruchu ponad 15-kilometrowy odcinek od istniejšcej obwodnicy Zambrowa i Wiœniewa do Mężenina. A jeœli doliczyć do tego planowane inwestycje na liniach kolejowych majšce zwiększyć przepustowoœć torów oraz prędkoœć pocišgów, to okazuje się, że województwo podlaskie może wkrótce stać się przykładem pozytywnych zmian w rozwijaniu szkieletu komunikacyjnego wschodniej częœci Polski.

Tempa nabiera zwłaszcza budowa S61. Na poczštku lutego minister infrastruktury i budownictwa ogłosił przetarg na projektowanie i budowę blisko 35-kilometrowego odcinka na północ od Łomży. Inwestycja została podzielona na dwie częœci: od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) i od Stawisk do Szczuczyna (18 km). Do węzła Kolno w przyszłoœci zostanie podłšczona planowana obwodnica Łomży, a także druga jezdnia istniejšcej obwodnicy Stawisk. Przetarg będzie realizowany w nowej formule, gdzie bardziej będš się liczyć kryteria pozacenowe: przy ocenie ofert mogš zebrać 40 punktów na 100 możliwych.

Pod koniec stycznia zapaliło się zielone œwiatło dla budowy obwodnicy Suwałk. Wojewoda podlaski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, co w praktyce oznacza rozpoczęcie prac w terenie. Blisko 13-kilometrowa droga zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węŸle Suwałki Południe. Następnie ominie miasto od zachodu i północy, by połšczyć się z istniejšcš drogš krajowš nr 8. Trasę ma wybudować Budimex do wiosny 2019 roku. Z kolei w tym półroczu ma być podpisana umowa z przyszłym wykonawcš fragmentu S61 od Suwałk do Budziska. Przetarg na wybór firmy jest na ostatniej prostej – termin składania ofert mija 2 marca. Blisko 25-kilometrowy odcinek zostanie wybudowany w technologii betonowej, będzie miał dwa węzły i cztery miejsca obsługi podróżnych.

Cała S61 będzie liczyć 235 kilometrów: w Ostrowi Mazowieckiej odbije od drogi ekspresowej nr 8 i przez Łomżę, Ełk oraz Suwałki pobiegnie do granicy z Litwš w Budzisku. W ten sposób przetnie trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz częœciowo warmińsko-mazurskie, stajšc się częœciš międzynarodowej drogi E67 oraz trasy Via Baltica, majšcych połšczyć Europę Zachodniš z Litwš, Łotwš, Estoniš oraz Finlandiš.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL