124 km zmodernizowanych torowisk i 45 nowych tramwajów – do 2020 r. spółka Tramwaje Śląskie wyda ponad miliard złotych na inwestycje.
– Pasażer potrzebuje usług transportowych dobrej jakości, ale jeszcze bardziej zupełnie nowej, przygotowanej na obecne potrzeby i czasy siatki połączeń kolei, autobusów i tramwajów w całej aglomeracji i przyszłej metropolii – podkreśla Rafał Łysy, rzecznik sosnowieckiego magistratu. To zresztą apel większości samorządowców i głównej idei powstania jedynej w Polsce metropolii, która ma szansę ruszyć już od 2018 r.
Tramwaj na południe
Przykładem tego jest projekt budowy od podstaw ponad 5-kilometrowego odcinka torów tramwajowych w południowej części Katowic (tzw. tramwaj na południe), który ma powstać w ramach inwestycji Tramwajów Śląskich. Nitka pobiegnie z Brynowa (gdzie obecnie kończy się trasa) do ul. Bażantów w Kostuchnie, gdzie w ciągu ostatnich kilkunastu lat przybyło kilka tysięcy nowych mieszkańców, ale drogi pozostały takie same. Miasto liczy, że tramwaj, który nie stoi w korkach, poważnie odciąży pięć dzielnic na południu i pozwoli mieszkańcom szybko dotrzeć do centrum. Przebieg trasy projektuje firma Sweco.
Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej jest podzielony na dwa etapy. Ma być współfinansowany ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014–2020 (dofinansowanie niemal dwóch trzecich kosztów całkowitych, a więc ponad 562 mln zł). – Resztę stanowić będzie wkład własny uzyskany z finansowania dłużnego – tłumaczy Andrzej Roszkowski, dyrektor ds. inwestycji Tramwajów Śląskich.
Oba projekty zostały umieszczone w wykazie projektów w ramach trybu pozakonkursowego, czekają na ocenę formalną i merytoryczną złożonych wniosków. Wnioski weryfikują także instytucje unijne – JASPERS i EBI.