Elektroautobusy na trakcie

130 przegubowych pojazdów elektrycznych już wkrótce wyjedzie na ulice Warszawy. Unia Europejska dofinansuje ich zakup kwotą 180 mln zł.

Publikacja: 29.11.2017 11:52

W ciągu kilku lat autobusy elektryczne mają być stałym elementem komunikacji na Krakowskim Przedmieś

W ciągu kilku lat autobusy elektryczne mają być stałym elementem komunikacji na Krakowskim Przedmieściu

Foto: materiały prasowe

Przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie podpisali umowę na dofinansowanie zakupu 130 elektrycznych niskopodłogowych autobusów przegubowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli siecią ładowarek ulicznych. Całkowity koszt projektu to 417,5 mln zł, a kwota wsparcia z unijnej kasy to 180 mln złotych. Zakup tych pojazdów to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski.

Stołeczny ratusz zakłada, że do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu znikną autobusy napędzane olejem napędowym. Dzięki temu z najważniejszego deptaka stolicy zostaną usunięte pojazdy miejskie wydzielające spaliny, będzie też znacznie ciszej.

Miejskie Zakłady Autobusowe już od 2012 roku testowały modele autobusów elektrycznych różnych producentów polskich i zagranicznych do jazdy w ścisłym centrum miasta. W 2015 roku kupiły pierwszych dziesięć elektrobusów marki Solaris Urbino 12 Electric, które zostały skierowane do obsługi linii 222. Jesienią tego roku stołeczny przewoźnik wzbogacił się też o dziesięć kolejnych pojazdów elektrycznych – tym razem marki Ursus CitySmile 12 Electric. Po zainstalowaniu ładowarki ulicznej przy ul. Konwiktorskiej zostaną one skierowane do obsługi linii 178.

W fabryce w Bolechowie trwa budowa kolejnych autobusów elektrycznych dla MZA. Firma Solaris Bus and Coach wiosną dostarczy do Warszawy dziesięć autobusów Solaris Urbino 12 Electric czwartej generacji. W przyszłym roku miejska spółka będzie więc posiadała już 30 autobusów elektrycznych klasy maxi (o długości 12 metrów), które będą obsługiwane przez serwis przystosowanej do obsługi takich pojazdów zajezdni „Woronicza".

Przegubowe autobusy elektryczne dostarczone w ramach podpisanej teraz umowy będą stacjonowały jednak w innym miejscu. Dla nich powstanie najnowocześniejsza w Polsce zajezdnia ekologiczna przy ul. Redutowej. Pojazdy będą tam garażowane w parkingu wielopoziomowym, a zakład będzie wyposażony w energooszczędne pompy ciepła, LED-owe oświetlenie. Na dachach obiektów będzie zielone poszycie roślinne.

Rozwój ekologicznego transportu w polskich miastach przyspiesza. Elektryczne autobusy nie tylko są zamawiane przez duże miasta, jak Warszawa czy Rzeszów, ale także przez mniejsze, np. Strzelin, Wrześnię, Środę Śląską. W tym roku liczba pojazdów z takim napędem zwiększy się dwukrotnie w stosunku do 2016 r. Rynkowy udział tego rodzaju pojazdów będzie zwiększać realizacja rządowego programu rozwoju elektromobilności. To zaś powinno się przyczynić do obniżenia cen takich autobusów. Teraz bowiem elektrobus kosztuje ok. 2 mln zł netto. Według prognoz Polskiego Funduszu Rozwoju za pięć lat w polskich miastach będzie jeździć blisko tysiąc autobusów zasilanych prądem. Ich produkcja miałaby się przyczynić do zbudowania rynku o wartości ok. 2,5 mld zł.

Coraz więcej miast kupuje jednak nie tylko pojazdy elektryczne, ale także zasilane gazem CNG. Takie autobusy poruszają się też po ulicach stolicy. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo finalizuje długoterminowe umowy na dostawy gazu po preferencyjnych cenach dla miejskiego transportu w Rzeszowie, Radomiu, Gdyni i Słupsku. W marcu taką umowę podpisano z Tarnowem, w kwietniu z Tychami – list intencyjny. To ostatnie miasto ma już ponad 100 autobusów w swojej flocie. Tym samym jest to największa flota autobusów na gaz w Polsce.

Przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie podpisali umowę na dofinansowanie zakupu 130 elektrycznych niskopodłogowych autobusów przegubowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli siecią ładowarek ulicznych. Całkowity koszt projektu to 417,5 mln zł, a kwota wsparcia z unijnej kasy to 180 mln złotych. Zakup tych pojazdów to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski.

Stołeczny ratusz zakłada, że do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu znikną autobusy napędzane olejem napędowym. Dzięki temu z najważniejszego deptaka stolicy zostaną usunięte pojazdy miejskie wydzielające spaliny, będzie też znacznie ciszej.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego