Życie Lubelszczyzny

Perfekcyjny zespół Batsheva Dance Company w Lublinie

Spektakl „Last Work” zostanie zaprezentowany w Centrum Spotkania Kultur.
materiały prasowe
Dwukrotne pokazy „Last Work" i „Venezueli" w Centrum Spotkania Kultur będą wydarzeniem Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca.

Przyjazd do Lublina izraelskiego zespołu założonego przez Ohada Naharina, zwanego Mr Gaga, jednego z najważniejszych obecnie teatrów tańca na świecie, to prawdziwa sensacja.

Biografia Naharina sprzęgnięta jest z burzliwą historią Izraela. Jak wielu obywateli powojennego państwa żydowskiego, którzy wyemigrowali do Palestyny bądź przeżyli Holokaust, dojrzewał w kibucu. Zawsze uwielbiał taniec, ale życiowego wyboru dokonał dopiero podczas wojny Yom Kippur w 1973 roku. Był wtedy członkiem zespołu artystycznego umilającego żołnierzom wolne chwile między zajęciami frontowymi.

Gdy był już cywilem, pojechał do Nowego Jorku na zaproszenie legendarnej Marthy Graham. Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że jego silna indywidualność nigdy nie pozwoliła mu długo wytrzymać w najsłynniejszych zespołach. Tak było również w Balecie XX Wieku Maurice'a Béjarta.

Podświadomie bądź świadomie dążył do stworzenia własnej grupy, w czym towarzyszyła mu Mari Kajiwara, Amerykanka o azjatyckich korzeniach, gwiazda innego znakomitego zespołu – Alvin Ailey Dance Company. Kiedy w 1990 roku Naharin objął dyrekcję Batsheva Dance Company, Mari pojechała z nim do Izraela, żeby zacząć wszystko od nowa.

Ohad Naharin od początku wytyczał kierunek, który dziś w nowoczesnym tańcu jest dominujący. Choreografia nie ma wyrazistej fabuły i dramaturgii, ale kolejne jej sekwencje łączy ważny temat.

Fascynujące jest to, że Naharin skupił wokół swojego teatru grono wybitnych zawodowców, ale i zwykłych ludzi kochających taniec. Opracował język ruchu nazwany Gaga. Rozwija się w dwóch kierunkach – jako codzienny trening członków Batsheva Dance Company oraz innych tancerzy w Izraelu i za granicą, a także w formule otwartej dla publiczności.

– Gaga stawia wyzwania: jesteśmy świadomi związku między wysiłkiem a przyjemnością, odległościami między częściami ciała, tarcia między ciałem i kością – powiedział Ohad Naharin. – Jednak nasza forma nie jest kształtowana przez grawitację, bo wiemy, gdzie zachowujemy niepotrzebne napięcie, a gdzie wprowadzamy życie i ruch.

Uruchamiając wrażliwość na ciało, Naharin docenia małe gesty, bawi się teksturą skóry, kocha pot, pasję do poruszania się i łączenia go z wysiłkiem.

– Odkrywamy zarówno zwierzę, którym jesteśmy, jak i siłę naszej wyobraźni – powiedział Ohad Naharin.

W Centrum Spotkania Kultur Batsheva Dance Company zaprezentuje dwa spektakle – „Last Work" (17 i 18 listopada) oraz „Venezuela" (19 i 20 listopada). „Spektakl »Last Work« po raz kolejny ukazuje, dlaczego Batsheva Dance Company jest uznawana za jedną z najbardziej urzekających kompanii tanecznych na świecie. Spektakl można odczytywać jako taneczną dystopię, zaludnioną przez tancerzy, którzy ruszają się jak człekokształtne istoty, łączące w swoim sposobie poruszania się jego ekstremalną artykulację wraz z ukorzenionym poczuciem ciężkości" – napisał „UK Financial Times".

A to recenzja „Venezueli" z „Timeout": „Za pomocą niezwykłych tancerzy tworzy fascynujący i złożony spektakl, który zawiera niespodziankę, pozostającą z widzem na długo po wyjściu z teatru".

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL