Lubelszczyzna

Miliony na miejską komunikację

Władze Lublina kupią 15 nowych trolejbusów. Średni wiek jeżdżących dziś po ulicach miasta to zaledwie cztery lata
Fotorzepa, Robert Horbaczewski
Lublin, Zamość, Chełm i Puławy modernizują komunikację miejską. Skorzystają na tym także sąsiednie gminy.

Samorząd Puław już rozstrzygnął przetarg na dostawę 13 nowych niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów spełniających normy spalania Euro6. Miasto kupi 10 pojazdów zdolnych zabrać do 90 pasażerów i trzy pojazdy średnie do przewozu 75 osób. Do końca września za niespełna 14 mln zł dostarczy je firma MAN. – Niestety, nie udało się rozstrzygnąć drugiej części przetargu na zakup trzech autobusów w klasie mini do 45 osób. Nie wpłynęła żadna oferta. Będziemy przetarg ponawiać – mówi Henryk Mizak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach.

MZK kupi też pojazd serwisowy, a na dachach 19 posiadanych solarisów zamontuje instalacje fotowoltaiczne. Ponadto na terenie miasta wybudowanych zostanie 29 wiat przystankowych. Inwestycje to element projektu „Rozwój zrównoważonego transportu łączącego Puławy i jego obszar funkcjonalny". Jego wartość to 25 mln zł, z czego 13,5 mln zł to środki unijne.

Z projektu, oprócz miasta Puławy, skorzystają też gminy ościenne: Puławy, Końskowola, Janowiec, Kazimierz Dolny i Żyrzyn, które wchodzą w skład Miejskiego Obszaru Funkcyjnego Miasta Puławy. Włodarze tych gmin wybudują pętle, zatoki i perony autobusowe, zamontują wiaty przystankowe, a także tablice świetlne z informacją przystankową.

Henryk Mizak podkreśla, że to kolejny duży projekt modernizacyjny realizowany przez puławskie MZK – spółka kupiła już wcześniej 21 autobusów. – Razem z tymi autobusami, które teraz kupujemy, średni wiek naszego taboru nie będzie przekraczać pięciu lat – podkreśla Henryk Mizak.

Autobusy w hubie

10 autobusów o minimalnej pojemności 86 pasażerów kupi też Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu. Pojazdy będą klimatyzowane, niskopodłogowe, ekologiczne dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pierwszy przetarg nie doszedł do skutku, bo nie wpłynęła żadna oferta. Miasto jeszcze w tym miesiącu ogłosi kolejny.

W ramach projektu, którego celem jest modernizacja miejskiego transportu publicznego, samorząd Zamościa chce stworzyć też hub komunikacyjny. Powstanie na ulicy Peowiaków w sąsiedztwie starówki. – Inwestycja ma ułatwić komunikację i transport mieszkańcom Zamościa i okolicznych miejscowości, a także turystom. Miejsce ma integrować transport publiczny – mówi Tomasz Kossowski, dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Miasta w Zamościu.

Użytkownicy będą mogli zostawić swój samochód na wyznaczonym parkingu i przesiąść się do autobusu, busa, szynobusa lub na rower. W planach jest m.in. budowa przechowalni rowerów czy stojaki na jednoślady z sezonowym serwisem. A także miejsca do ładowania elektrycznych samochodów i rowerów. Łączna wartość projektu to 16 mln zł, z czego 11 mln zł pochodzić będzie z funduszy unijnych.

Do rozbudowy sieci transportu miejskiego przygotowuje się miasto Chełm. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych będzie realizowało projekt pod nazwą „Budowa nieskoemisyjnego systemu transportu w Chełmskim Obszarze Funkcjonalnym". Jego koszt to około 12 mln zł, z czego 2,5 mln zł przeznaczono na zakup dwóch autobusów niskopodłogowych. Projekt przewiduje też m.in. przebudowę placu dworcowego, inwestycje drogowe.

Pół miliarda inwestycji

Konsekwentnie transport miejski rozbudowuje Lublin, który w ciągu ostatnich lat na zakup autobusów i trolejbusów, rozbudowę trakcji trolejbusowej, budowę nowej zajezdni przy ul. Grygowej i nowe przystanki pozyskał ponad 500 mln zł unijnych dotacji.

Miasto postawiło przede wszystkim na rozwój ekologicznej sieci trolejbusowej. Dziś po lubelskich ulicach jeździ 110 nowoczesnych trolejbusów, których średni wiek to zaledwie cztery lata. Miasto w ciągu ostatniej dekady wybudowało 71 km sieci trolejbusowej (dziś ma ona 131 km długości) i 10 stacji zasilających. Samorząd inwestuje też w ekologiczną komunikację autobusową. Tabor MPK (oprócz trolejbusów) liczy 211 autobusów.

W ubiegłym roku miasto rozstrzygnęło następne cztery przetargi na dostarczenie kolejnych 15 trolejbusów i 23 nowoczesnych autobusów o łącznej wartości 70,2 mln zł. Przegubowe, 18-metrowe trolejbusy i osiem nowych,12- metrowych autobusów do końca maja dostarczą spółki Ursus Bus i Konsorcjum Ursus Bus 11. Wcześniej, bo do końca marca, 15 autobusów przegubowych ma dostarczyć spółka Solaris Bus & Coach. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring.

Lublin włączył się też w projekt Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Miasto chce kupić trzy pojazdy zasilane zmagazynowaną energią elektryczną z opcją zasilania bateriami wodorowymi. Autobusy mają być zaprojektowane od podstaw. Jeśli testy okażą się pomyślne, samorząd nie wyklucza zakupu dwóch pojazdów o długości 18 metrów i 29 pojazdów o długości 12 metrów.

Niezależnie od rządowego programu rozwoju elektromobilności władze Lublina planują zakup kilkudziesięciu autobusów elektrycznych współfinansowanych z UE. Miasto chce kupić 32 autobusy w ramach projektów podstawowych oraz 34 z projektów rezerwowych. – Chcemy kupować je systematycznie do 2020 roku, w miarę rozstrzygania konkursów – mówi Anna Zalewska z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL