Wymogi prawa zamówień publicznych dotyczące dowodów należytego wykonania dostaw, robót budowlanych czy usług, mających potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, są klarowne – co do zasady wykonawca powinien przedkładać listy referencyjne pochodzące od kontrahentów.
W wyjątkowych przypadkach dopuszczalne jest jednak zastąpienie ich oświadczeniami własnymi. W zdecydowanej większości postępowań przetargowych zamawiający wymagają od wykonawców wykazania się określoną wiedzą i doświadczeniem, stanowiących jeden z warunków udziału w postępowaniu wskazanych w art. 22 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (PZP). Postawienie warunku w tym zakresie ma służyć zasadniczo ograniczeniu kręgu wykonawców biorących udział w postępowaniu wyłącznie do podmiotów, które w przeszłości realizowały już określonego rodzaju dostawy, roboty czy usługi i posiadają niezbędne know-how pozwalające na sprawne i należyte wykonanie zamówienia będącego przedmiotem przetargu.
Trzy rodzaje dowodów
W praktyce postępowań przetargowych wykazanie spełniania tego warunku sprowadza się do załączenia do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykazu zrealizowanych dostaw, robót budowlanych lub usług wraz z dowodami potwierdzającymi ich należyte wykonanie. Wynika to z § 1 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia prezesa rady ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (rozporządzenie w sprawie dokumentów). Czym w świetle przepisów rozporządzenia w sprawie dokumentów są dowody potwierdzające należyte wykonanie zrealizowanych zamówień? § 1 ust. 2 wymienia trzy rodzaje dowodów:
- poświadczenia (często zwane w obrocie handlowym referencjami lub listami referencyjnymi),
- inne dokumenty – w przypadku zamówień na roboty budowlane, jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia, oraz