Zamówienia publiczne: ważna jest data składania ofert

W zamówieniach obronnych, odwrotnie niż w zamówieniach klasycznych, wykonawca nie może posługiwać się dokumentami odzwierciedlającymi stan po terminie składania ofert.

Publikacja: 22.05.2018 06:20

Zamówienia publiczne: ważna jest data składania ofert

Foto: 123RF

Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w wyroku z 27 lutego 2018 r. (KIO 258/18 i KIO 263/18) zajmowała się m.in. zagadnieniem związanym z aktualnością dokumentów składanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego udzielanego w reżimie zamówień obronnych. W omawianej sprawie, wykonawca, na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej pzp), przedłożył dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia, tj. dokumenty wskazane w rozporządzeniu, zawierające datę późniejszą niż data składania ofert w rozpoznawanym postępowaniu. W ocenie KIO, dokumenty zawierające datę późniejszą niż data składania ofert w rozpoznawanym postępowaniu są dokumentami nieprawidłowymi.

Odmienna specyfika zamówień obronnych

Izba nie zgodziła się z poglądem odwołującego, który podnosił, że prawidłowa wykładania art. 131e ust. 2 pzp powinna prowadzić do konkluzji, że w zamówieniach obronnych, w przypadku żądania uzupełnienia dokumentacji przez wykonawcę nie sposób oczekiwać od niego, że złoży on dokumenty urzędowe (np. zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego), które będą dokumentowały stan sprzed dnia złożenia oferty, a więc również sprzed sporządzenia i przekazania wykonawcy wezwania do uzupełnienia braków. W ocenie odwołującego oznacza to jedno – w takiej sytuacji dokumenty powinny być aktualne na dzień wykonania wezwania do uzupełnienia.

Odwołujący prezentował pogląd, że art. 26 ust. 3 pzp nie podlega jakiejkolwiek modyfikacji w postępowaniach z dziedziny obronności, ponieważ brak jest przepisów szczególnych, które takiej modyfikacji by dokonywały. Zatem – w ocenie odwołującego – należy uznać, że aktualność dokumentów uzupełnianych na postawie art. 26 ust. 3 pzp zarówno w postępowaniach klasycznych jak i obronnych, podlega tym samym zasadom, a co za tym idzie, w obu rodzajach postępowań powinny być składane dokumenty aktualne na dzień uzupełnienia.

Izba nie zgodziła się z powyższym i w wyroku stanęła na stanowisku, że zarówno przepisy pzp jak i rozporządzenia w sprawie dokumentów prowadzą do wniosku, iż w przypadku zamówień obronnych dokumenty składane przez wykonawców (w celu wykazania braku postaw do wykluczenia) muszą potwierdzać stan nie późniejszy niż na dzień składnia ofert lub wniosków, co wynika wprost z treści art. 131e ust. 2 pzp. Izba w tym zakresie przytoczyła wyrok KIO z 31 stycznia br. (KIO 109/18) odnoszący się do kwestii uzupełniania dokumentów w zamówieniach obronnych wskazując iż: „W przypadku zamówień obronnych obowiązujący obecnie stan prawny odpowiada zasadom, jakie obowiązywały w odniesieniu do wszystkich zamówień przed nowelizacją z 2016 r. Pod rządami tamtych przepisów w orzecznictwie Izby ugruntowane było stanowisko, że składane dokumenty mogą być wystawione z datą późniejszą, muszą jednak potwierdzać stan istniejący na dzień składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W przypadku polskiego zaświadczenia o niekaralności (informacji z Krajowego Rejestru Karnego) data ta nie mogła być jednak późniejsza, z uwagi na fakt, że zaświadczenie to zawsze potwierdza stan na dzień jego wystawienia, nie obejmuje natomiast zdarzeń historycznych, takich jak zatarcie skazania (...). W związku z tym, że zmiana procedury w zakresie dokumentowania braku podstaw do wykluczenia nie odnosi się do zamówień obronnych, w przypadku tych zamówień również po nowelizacji dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia muszą potwierdzać stan na dzień składania ofert lub wniosków".

Odformalizowanie postępowania?

W ocenie odwołującego nieprawidłowe jest przyjęcie założenia, że wezwany do uzupełnienia dokumentów wykonawca winien przedłożyć dokumenty wystawione z datą przed terminem składania ofert/wniosków, a więc również wystawione przed terminem otrzymania wezwania do uzupełnienia. Zdaniem odwołującego tak formalistyczne podejście jest nieprawidłowe szczególnie w zakresie dokumentów urzędowych, które potwierdzają stan prawny na dzień ich wystawienia. Odwołujący wskazał, że przedmiotowych przepisów nie powinno się interpretować w oderwaniu od całokształtu ustawy, która w obecnym kształcie ma prowadzić do odejścia od skomplikowania procedury oraz nadmiernego formalizmu zamawiających.

Izba również nie podzieliła powyższego stanowiska, uznając, że „w przypadku zamówień udzielanych w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, w przeciwieństwie do zamówień klasycznych, potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania, odbywa się jak w stanie prawnym obowiązującym przed nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych z czerwca 2016 r., za pomocą oświadczeń i dokumentów składanych przez wykonawców wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertą, potwierdzających wykazywane okoliczności nie później niż na dzień składania ofert lub wniosków". Ponadto, w ocenie KIO, nie można zapominać, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest wydatkowane ze środków publicznych i pomimo wprowadzonych przez ustawodawcę pewnych uproszczeń, nadal charakteryzuje się wysokim stopniem sformalizowania, któremu muszą sprostać wszyscy uczestnicy.

sygnatura akt: KIO 258/18 i KIO 263/18

Co mówią przepisy

- Art. 131e ust. 2 Prawa zamówień publicznych (przepis zamówień obronnych)

Wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert, spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w ust. 1.

- Art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych

Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.

- rozporządzenie ministra rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia („rozporządzenie") stanowi, że w celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu zamawiający może żądać m.in. informacji z Krajowego Rejestru Karnego wystawionej nie wcześniej niż sześć miesięcy przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Komentarz eksperta

Agnieszka Gilowska, radca prawny w Zespole Zamówień Publicznych Kancelarii Dentons

Omawiany wyrok rozpatrujący sprawę zamówienia udzielanego w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, podkreśla odmienne kształtowanie się zagadnienia związanego z aktualnością dokumentów składanych w postępowaniu niż jest to interpretowane w zamówieniach klasycznych. W innym wyroku (KIO 2249/16), rozpatrującym ww. zagadnienie w kontekście zamówień klasycznych, Izba stała na stanowisku, że dokumenty zawierające datę późniejszą niż data składania ofert są dokumentami prawidłowymi i wystarczającymi do potwierdzenia braku występowania przesłanek skutkujących wykluczeniem wykonawcy z postępowania. Należy jednak pamiętać, że w zamówieniach klasycznych, w wyniku czerwcowej nowelizacji 2016 r., ustawodawca zmienił zasady postępowania poprzez wprowadzenie tzw. procedury odwróconej i konieczności przedkładania przez wykonawców Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) stanowiącego oświadczenie wykonawcy aktualne na dzień składania ofert w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ. Tego rodzaju obowiązek – przedkładania JEDZ – nie został implementowany do zamówień obronnych. Powyższe, jak wskazuje na to obecnie omawiany wyrok KIO, prowadzi do konkluzji, że w przypadku zamówień obronnych potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia odbywa się na „starych" zasadach, tj. za pomocą oświadczeń i dokumentów składanych wraz z ofertą/wnioskiem, potwierdzających wykazywane okoliczności nie później niż na dzień składania ofert/wniosków.

Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w wyroku z 27 lutego 2018 r. (KIO 258/18 i KIO 263/18) zajmowała się m.in. zagadnieniem związanym z aktualnością dokumentów składanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego udzielanego w reżimie zamówień obronnych. W omawianej sprawie, wykonawca, na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej pzp), przedłożył dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia, tj. dokumenty wskazane w rozporządzeniu, zawierające datę późniejszą niż data składania ofert w rozpoznawanym postępowaniu. W ocenie KIO, dokumenty zawierające datę późniejszą niż data składania ofert w rozpoznawanym postępowaniu są dokumentami nieprawidłowymi.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona