Instytucja wniosków o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej siwz) jest często stosowana w praktyce. Tym bardziej że – jak wynika z orzecznictwa – przepisy ustawy prawo zamówień publicznych (dalej pzp) dają wykonawcom nie tylko prawo o zwrócenie się do zamawiającego o wyjaśnienie powziętych co do treści siwz, ale nakładają wręcz na niego taki obowiązek. Zaniechanie tego może być wręcz podstawą zarzucenia przyjmującemu zamówienie braku dochowania należytej staranności przedsiębiorcy, o której mowa w art. 355 par. 2 k.c. (tak m.in. w wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 12 maja 2015 r., sygn. akt I ACa 287/15, wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 14 listopada 2014 r., sygn. akt I ACa 647/14).
W praktyce powstają jednak wątpliwości, jak szczegółowe mają być wyjaśnienia treści siwz i co mogą zawierać.
Zamawiający jest związany
Krajowa Izba Odwoławcza podkreśla w swoich orzeczeniach, że owe wyjaśnienia mogą kształtować treść specyfikacji. Jak podkreśliła KIO w orzeczeniu z 28 stycznia 2015 r. (sygn. akt KIO 77/15), tymi wyjaśnieniami zamawiający jest związany na równi z oryginalnymi postanowieniami specyfikacji.
Do treści owych wyjaśnień odniosła się Krajowa Izba Odwoławcza w jednym z ostatnich orzeczeń (wyrok KIO z 21 kwietnia 2015 r., sygn. akt KIO 681/15). Sprawa dotyczyła przetargu nieograniczonego na stworzenie i wdrożenie systemu informatycznego. Odwołujący twierdził, że zamawiający udzielił odpowiedzi na pytania wykonawców w sposób wykraczający poza rolę wyjaśnień. Podkreślał, że odpowiedzi na pytania nie mogą modyfikować treści siwz. Izba nie zgodziła się z takim stanowiskiem.
Z orzecznictwa
W ocenie składu orzekającego nie ma przeszkód, by odpowiedzi na pytania równocześnie były uszczegółowieniem czy doprecyzowaniem postanowień siwz. Zamawiający, udzielając odpowiedzi, może też zmienić wymagania względem pierwotnie opisanych w siwz. Czasami w praktyce może być nawet bardzo utrudnione rozdzielenie odpowiedzi na pytania wykonawców od modyfikacji treści siwz. Ani odpowiedzi, ani modyfikacje, bez względu na fakt, czy zamawiający dokonuje ich jednocześnie, czy odrębnie, nie mogą naruszać podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych i innych przepisów prawa zamówień publicznych: przede wszystkim muszą być jasne, jednoznaczne, niesprzeczne z innymi postanowieniami siwz i innymi odpowiedziami na pytania wykonawców (wykonawcy muszą mieć pewność co do oczekiwań zamawiającego) oraz zrozumiałe i nie mogą prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji.