Podwykonawstwo jest narzędziem stymulującym aktywność małych i średnich przedsiębiorców (MŚP). Dlatego przepisy o podwykonawstwie stanowią istotną część nowych dyrektyw unijnych dotyczących zamówień publicznych (dyrektywa 2014/24/UE – tzw. nowa dyrektywa klasyczna oraz dyrektywa 2014/25/UE – tzw. dyrektywa sektorowa).
Nie tylko sama procedura
Dotychczas dyrektywy unijne koncentrowały się przede wszystkim wokół samej procedury udzielenia zamówienia publicznego, niewiele miejsca poświęcając zarówno etapowi realizacji zamówienia, jak i samej instytucji podwykonawstwa. Z odmienną sytuacją mamy do czynienia w nowych dyrektywach. Przykładowo, nowa dyrektywa klasyczna zawiera Rozdział IV dotyczący realizacji kontraktu, w którym art. 71 w całości poświęcony jest podwykonawstwu. Już w samej preambule nowej dyrektywy klasycznej znajdują się odniesienia do:
1. Podziału zamówienia na części – państwa członkowskie powinny zachować możliwość podejmowania dalszych starań w celu ułatwiania MŚP udziału w rynku zamówień publicznych, rozszerzając zakres obowiązku rozważenia celowości podziału zamówień na mniejsze części, żądając od instytucji zamawiających uzasadnienia decyzji o niedokonywaniu podziału zamówień na części lub czyniąc ten podział obowiązkowym pod pewnymi warunkami.
2. Bezpośrednich płatności na rzecz podwykonawców – w tym samym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość zapewnienia mechanizmów służących dokonywaniu bezpośrednich płatności na rzecz podwykonawców.
3. Kontroli przestrzegania prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy przez podwykonawców – właściwe organy krajowe, takie jak np. agencje inspekcji pracy lub agencje ds. ochrony środowiska, za pomocą stosownych działań leżących w zakresie ich obowiązków i kompetencji, powinny zapewnić, by podwykonawcy przestrzegali mających zastosowanie obowiązków w dziedzinie: prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy, ustanowionych w przepisach unijnych, krajowych, układach zbiorowych bądź w postanowieniach międzynarodowego prawa ochrony środowiska, międzynarodowego prawa socjalnego i międzynarodowego prawa pracy wymienionych w niniejszej dyrektywie, pod warunkiem że postanowienia te oraz ich zastosowanie są zgodne z prawem Unii.