Podczas przetargu na odbiór odpadów gmina jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazała odległość bazy magazynowo-transportowej od granic gminy. Przyznawała w jego ramach 40 proc. punktów (za cenę – 60 proc.). Jeśli baza była zlokalizowana w odległości nie większej niż 5 km. oferta miała otrzymywać 40 punktów, od 6 do 10 km - 20 pkt, od 11 do 20 – 10 pkt, od 21 do 60 km – 0 pkt. Jeden z wykonawców zaskarżył m.in. właśnie takie sformułowanie kryterium oceny ofert do Krajowej Izby Odwoławczej.
Ekologia, czas odbioru odpadów
Wykonawca przekonywał w odwołaniu, że zamawiający naruszył m.in. art. 91 ust. Prawa zamówień publicznych (pzp), zgodnie z którym kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Ustawodawca wymienił tu przykładowo m.in. jakość, potrzeby osób niepełnosprawnych, aspekty środowiskowe, innowacyjne, kwalifikację i doświadczenie personelu, pomoc techniczną czy też warunki dostawy.
Z kolei w art. 91 ust. 3 ustawodawca podkreślił, że kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Tymczasem, zdaniem odwołującego, sformułowane przez zamawiającego kryterium „odległość bazy magazynowo-transportowej" nie odnosi się do przedmiotu zamówienia. Nie wpływa na jakość czy funkcjonalność usług tylko sprowadza się do posiadanego przez danego wykonawcę potencjału technicznego, czyli dotyczy właściwości wykonawcy. Tym bardziej, że wymóg posiadania bazy magazynowo-transportowej jest jednocześnie jednym z warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący zaproponował w związku z tym, by zastąpić to kryterium innym, np. związanym z ekologią, ze skróceniem godzin realizacji usługi lub czasu trwania zbiórki odpadów.
Przedsiębiorca zarzucił również zamawiającemu ograniczenie konkurencji. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pzp zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Tymczasem kwestionowane kryterium w nieuzasadniony sposób uprzywilejowuje wykonawcę posiadającego bazę na terenie tej gminy lub w odległości 5 kilometrów od jej granicy. Tylko ten wykonawca uzyska maksymalną liczbę punktów w ramach tego kryterium. Natomiast inni wykonawcy, którzy dysponują bazą magazynowo-transportową spełniającą wymogi rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, czyli położoną nie dalej niż 60 km od granicy gminy, nie otrzymaliby w związku z tym żadnych punktów.