Ruchomości Skarbu Państwa powinny być wykorzystywane przez państwowe jednostki budżetowe przede wszystkim realizacji ich własnych zadań. Powinny nimi gospodarować oszczędnie i racjonalnie. Wyjątkowo mogą z nich także korzystać inne jednostki. Jednak tylko wtedy, gdy nie ogranicza to wykonywania zadań jednostki i nie powoduje powstania dodatkowych kosztów po jej stronie. Dlatego m.in. jeśli ruchomości nie są wykorzystywane – należy to stwierdzić i podjąć odpowiednie kroki.
Wadliwe i przestarzałe
W przypadku państwowych jednostek budżetowych sposób postępowania z ruchomościami określa szczegółowo rozporządzenie Rady Ministrów z 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe.
Zgodnie z jego zapisami stan ruchomości z punktu widzenia technicznej jakości i przydatności do dalszego użytkowania powinien być na bieżąco analizowany. Jeśli okaże, się, że rzeczy nie są wykorzystywane lub nie nadają się do dalszego użytku, mają wady lub uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu, nie nadają się do użytku lub są technicznie przestarzałe kierownik jednostki powinien powołać specjalną komisję
Komisja powinna zdecydować, czy jednak ruchomości jeszcze się na coś przydadzą, a jeśli nie – ocenić, czy jest to sprzęt zużyty, czy zbędny. Przedstawia też propozycje ich zagospodarowania. Ostateczną decyzję podejmuje tu jednak kierownik jednostki.
Co można zrobić z takimi zbędnymi lub zużytymi składnikami?