Powiaty nie płacą za usunięte samochody

Za przechowywanie na parkingach pojazdów usuniętych z dróg powiaty winne są przedsiębiorcom gigantyczne kwoty. To efekt wieloletnich zaniedbań.

Aktualizacja: 30.09.2016 08:52 Publikacja: 30.09.2016 08:19

Powiaty nie płacą za usunięte samochody

Foto: Fotorzepa, Kuba Krzysiak

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji od kilku lat twierdzi, że „wnikliwie analizuje problem" samochodów przymusowo odholowanych na parkingi strzeżone. Suma zobowiązań Skarbu Państwa z każdym rokiem rośnie.

Winne są przepisy

Co spowodowało problem? Otóż pojazd nieodebrany przez sześć miesięcy z parkingu, na który odholowała go policja, był uważany za porzucony. Naczelnicy urzędów skarbowych wydawali więc decyzje administracyjne o przejęciu ich przez Skarb Państwa. W 2008 r. Trybunał Konstytucyjny uznał tę praktykę za niezgodną z prawem, stwierdzając, że każdorazowo powinien o tym decydować sąd. Dał rok na zmianę przepisów.

Za przechowywanie bezpańskich samochodów nikt nie chciał jednak płacić. Dopiero w 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale stwierdził, że Skarb Państwa powinien ponosić finansowe następstwa tych działań. Skarb Państwa, czyli kto? Tego już nie powiedział.

Ostatecznie na mocy ustawy z lipca 2010 r. o zmianie prawa o ruchu drogowym wszystkie sprawy bezpańskich samochodów niezakończone do momentu jej wejścia w życie zostały przekazane starostom.

Do uregulowania pozostał jeszcze problem kosztów przechowywania pojazdów. Miał to załatwić art. 13 ustawy, ale tylko sprawę zagmatwał. Mówi on, że Skarb Państwa ponosi koszty przechowywania pojazdów od 11 czerwca 2009 r. do dnia wejścia w życie ustawy, czyli od momentu, kiedy moc straciły przepisy zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, do momentu wejścia w życie ustawy. NSA interpretował ten przepis tak, że naczelnicy urzędów skarbowych mają płacić za przechowywanie pojazdów przejętych w tym okresie. Za czas sprzed wyroku Trybunału Konstytucyjnego płacą starostowie.

Czyj obowiązek

„Przedsiębiorcy prowadzący parkingi strzeżone domagają się zwrotu kosztów przechowywania pojazdów nieraz przez kilkanaście lat. Prowadzi to do sytuacji, w których oczekuje się, że powiat zapłaci za przechowywanie przerdzewiałego roweru kilkanaście tysięcy złotych" – pisał Związek Powiatów Polskich, prosząc MSWiA o rozwiązanie problemu. Ministerstwo odpowiedziało, że „złożoność materii, jak również zakres ewentualnych zmian wymaga przeprowadzenia wnikliwych analiz". To samo twierdzi obecnie: kwestie te są aktualnie przedmiotem analiz. Małgorzata Woźniak z biura prasowego MSWiA, pytana o szczegóły, nie potrafiła jednak nawet powiedzieć, ilu powiatów i aut dotyczy problem ani jaka jest skala roszczeń.

Takie samochody na swoim parkingu ma m.in. firma Zbigniewa Ćwikałowskiego ze Zgierza.

– Wielokrotnie monitowałem i wnosiłem do naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu o przejęcie pojazdów oraz zapłatę za dozór i jego wykonywanie. Bez większej reakcji. Od 2010 r. rozpoczęła się przepychanka ze starostą – mówi Ćwikałowski.

– Pojazdy są przechowywane na parkingu firmy, bo nie jest uregulowany ich stan prawny, nie są naszą własnością, a problem związany jest ze zmianami przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym – mówi Tomasz Wojciechowski ze starostwa w Zgierzu.

Podobną batalię toczy m.in. Dariusz Dawczak z Lęborka. W jego przypadku w grę wchodzi ok. 50 pojazdów i ponad milion złotych roszczeń.

– Wraki już zostały zabrane, ale wciąż czekam na zapłatę – mówi.

Teresa Ossowska-Szara, starosta lęborski, mówi, że sprawę odziedziczyła po poprzedniku. Zapewnia, że chce ją szybko zakończyć.

Opinia

Grzegorz P. Kubalski, Związek Powiatów Polskich

Problem samochodów odholowywanych na parkingi jest właściwie bezpański. Nie chce go tknąć ani resort administracji, ani Ministerstwo Finansów. Administracja rządowa nie poczuwa się do odpowiedzialności za przechowywanie starych pojazdów. Powiaty nie są zaś skłonne brać na siebie odpowiedzialności finansowej za zaniedbania urzędów skarbowych. A przedsiębiorcy przechowujący pojazdy dalej czekają na należne im wynagrodzenie.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji od kilku lat twierdzi, że „wnikliwie analizuje problem" samochodów przymusowo odholowanych na parkingi strzeżone. Suma zobowiązań Skarbu Państwa z każdym rokiem rośnie.

Winne są przepisy

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP