Rada Gminy Stoczek Łukowski w uchwale dotyczącej określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz zarządzenia poboru opłaty w drodze inkasa ustaliła, że jest ona uiszczana gotówką u inkasenta albo przelewem na rachunek bankowy Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Stoczku Łukowskim.

Zapis ten zakwestionowało Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie. Wskazało, że gospodarka odpadami komunalnymi jest zadaniem własnym gminy, wykonywanym przez wójta, a dochody z tytułu opłaty stanowią dochód gminy (zgodnie z art. 6r ust 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). To oznacza, że właściciele nieruchomości powinni dokonywać wpłat z tego tytułu na rachunek bankowy gminy, a nie zakładu wodociągów i kanalizacji.

Za istotne naruszenie prawa RIO uznała też część zapisu uchwały, z którego wynika, że inkasent, którym jest pracownik ZWiK, powierzone zadana wykonywać będzie w ramach wynagrodzenia otrzymywanego ze stosunku pracy w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji w Stoczku Łukowskim.

Z art. 61 ust 2 ustawy wynika, że rada gminy w drodze uchwały może wyznaczyć inkasentów i określić wysokość ich wynagrodzenia. Rada to uczyniła, ale błędnie wskazała, że wynagrodzenie wynika ze stosunku pracy w zakładzie. Tymczasem wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a więc też z wynagrodzeniem, pokrywa gmina (art. 6r ust. 2 ustawy), a nie zakład wodociągów i kanalizacji. Rada gminy nie ma prawa ustalać, co wchodzi w zakres wynagrodzenia pracownika zakładu budżetowego gminy, jakim jest zakład wodociągów i kanalizacji.