Jak rada gminy może określać bonifikatę przy zbywaniu nieruchomości

Rada gminy może w sposób zróżnicowany określać bonifikatę, uzależniając jej wysokość od szczegółowych warunków dotyczących zbywanych nieruchomości.

Publikacja: 12.09.2017 02:00

Jak rada gminy może określać bonifikatę przy zbywaniu nieruchomości

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Uchwała rady gminy stanowiąca dla wójta/ burmistrza/prezydenta miasta podstawę do udzielenia bonifikaty musi określać warunki udzielenia bonifikaty oraz wysokość stawek procentowych. Ustawodawca jednoznacznie zastrzega, że uchwała ta stanowić będzie akt prawa miejscowego lub też będzie dotyczyć indywidualnych nieruchomości. Ta ostatnia zasada – umożliwiająca podejmowanie przedmiotowej uchwały w dwojaki sposób obowiązuje od roku 2015 i weszła w życie na mocy ustawy z 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Rada gminy może więc:

- wydać uchwałę określającą ogólne zasady dotyczące wszystkich nieruchomości gminnych

- wydać uchwałę, która nie jest aktem powszechnie wiążącym, ale dotyczy jedynie konkretnych nieruchomości.

Powyższe zróżnicowanie wynika z faktu, że w orzecznictwie utrzymał się pogląd o indywidualnym charakterze udzielania bonifikat. Jeżeli bonifikata udzielana jest na wniosek zainteresowanego – rada gminy wydaje uchwałę w indywidualnej sprawie (gdy wniosek dotyczy kilku nieruchomości – rada gminy powinna odnieść się osobno do każdej z nieruchomości; może to też zrobić w jednej uchwale). Natomiast jeżeli rada gminy chce kompleksowo określić zasady udzielania bonifikat w gminie – może zrobić to w uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego powszechnie wiążący. Przyjmując takie kompleksowe rozwiązanie, trzeba pamiętać, że w sytuacji, gdy organy gminy będą chciały wprowadzić od niego wyjątki, również będą musiały to określić w osobnej uchwale. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 grudnia 2015 r. (I OSK 1791/15, LEX nr 1988022) uznał, że w świetle omawianego przepisu rada gminy może w sposób zróżnicowany określać bonifikatę, uzależniając jej wysokość od szczegółowych warunków dotyczących zbywanych nieruchomości. W innym orzeczeniu (z 13 grudnia 2016 r., I OSK 2243/16, LEX nr 2230827) NSA doprecyzował, że wśród tych warunków może być np. powierzchnia lokalu, jego stan techniczny, data budowy, liczba lokali w budynku, itd. Warunki te jednak zawsze muszą być przejrzyste. Naruszeniem takiej zasady byłoby ustalanie wysokości bonifikaty w sposób „widełkowy" pozostawiając wybór konkretnej stawki organowi wykonawczemu (wójtowi/ burmistrzowi/ prezydentowi miasta).

–dr Maciej J. Nowak, radca prawny

podstawa prawna: art. 68 ust. 1b ustawy 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 2147 ze zm.)

Uchwała rady gminy stanowiąca dla wójta/ burmistrza/prezydenta miasta podstawę do udzielenia bonifikaty musi określać warunki udzielenia bonifikaty oraz wysokość stawek procentowych. Ustawodawca jednoznacznie zastrzega, że uchwała ta stanowić będzie akt prawa miejscowego lub też będzie dotyczyć indywidualnych nieruchomości. Ta ostatnia zasada – umożliwiająca podejmowanie przedmiotowej uchwały w dwojaki sposób obowiązuje od roku 2015 i weszła w życie na mocy ustawy z 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Rada gminy może więc:

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów