Kierowcy wolą karę od opłaty parkingowej

Jeżeli za osiem godzin postoju trzeba zapłacić ponad 30 zł, to kierowcom opłaca się ryzykować, że od czasu do czasu stracą 50 zł za to, że nie wrzucą odpowiedniej kwoty do parkometru.

Aktualizacja: 06.05.2016 11:51 Publikacja: 06.05.2016 09:08

Kierowcy wolą karę od opłaty parkingowej

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Zarząd Związku Miast Polskich postuluje zmianę przepisów dotyczących stref płatnego parkowania. Chodzi nie tylko o samą wysokość opłat, ale również o wynikające z obowiązującego od 14 lutego 2014 r. rozporządzenia ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (DzU z 2003 r., nr 220, poz. 2181).

– Rozporządzenie wymaga, aby miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania były oznaczone zarówno znakami pionowymi (D-18), jak i poziomymi (P-18, P-19, P-20, P-24) – tłumaczy Andrzej Porawski, dyrektor biura ZMP. – Co więcej, zgodnie z prezentowaną przez resort infrastruktury interpretacją opłaty w strefie płatnego parkowania mogą być pobierane jedynie za postój w tak oznakowanych miejscach.

Okazuje się, że tak skonstruowane przepisy są wykorzystywane przez kierowców, którzy parkują samochody w strefie płatnego parkowania na źle oznaczonych miejscach i w ten sposób unikają opłat.

Miasta zwracają także uwagę, że za sprawą umieszczania poziomych i pionowych znaków wyznaczających miejsca postojowe w strefie zasady ruchu drogowego stają się coraz mniej czytelne. Zwłaszcza w centrach dużych miast.

– Nie zgadzamy się na zwalnianie z opłat za parkowanie użytkowników samochodów wyszukujących miejsca nieoznakowane oraz na wymuszanie wprowadzania w strefach płatnego parkowania w centrach miast, zwłaszcza w obszarach zabytkowych, dużej liczby znaków pionowych i poziomych – mówi Andrzej Porawski. – Dlatego postulujemy powrót do traktowania strefy płatnego parkowania jako obszaru, na którym parkowanie pojazdów w dowolnym miejscu na drodze publicznej powoduje obowiązek uiszczenia stosownej opłaty.

Oprócz tego ZMP postuluje, aby wyeliminować z zapisów ustawowych ograniczenie stawki godzinowej do wysokości 3 zł lub zdecydowanie (dwukrotnie) podnieść maksymalną jej wysokość. Związek domaga się także rozszerzenia możliwości pobierania opłat za postój pojazdów poza dni robocze (w niedziele i święta).

Zarząd Związku Miast Polskich postuluje zmianę przepisów dotyczących stref płatnego parkowania. Chodzi nie tylko o samą wysokość opłat, ale również o wynikające z obowiązującego od 14 lutego 2014 r. rozporządzenia ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (DzU z 2003 r., nr 220, poz. 2181).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara