Problematyka usuwania pojazdów z drogi została uregulowana w art. 50a oraz art. 130a ustawy – Prawo o ruchu drogowym (dalej także „ustawa"). Z przepisów tej ustawy wynika, że usuwanie pojazdów z drogi oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych z drogi w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1–2 prawa o ruchu drogowym (patrz ramka) należy do zadań własnych powiatu. Starosta zadania te realizuje za pomocą powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Szczegóły w rozporządzeniu
Tryb oraz warunki współdziałania z policją i innymi podmiotami uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu jednostek usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi, a także tryb i warunki wydawania pojazdu z parkingu określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów (patrz podstawa prawna).
Zdaniem Łukasza Malinowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, usunięcie pojazdu z drogi rozpoczyna się z chwilą wydania uprawnionej jednostce dyspozycji usunięcia pojazdu. Dyspozycję wydaje niezwłocznie w formie pisemnej funkcjonariusz lub pracownik uprawnionego podmiotu, po upewnieniu się, że istnieją przesłanki do usunięcia pojazdu. Dyspozycję można wydać ustnie, w tym za pośrednictwem środków łączności. W takim przypadku wymaga ona niezwłocznego potwierdzenia w formie pisemnej („Prawo o ruchu drogowym. Komentarz", LexisNexis, 2012).
Parking wyznacza starosta
Pojazd umieszcza się na parkingu strzeżonym wyznaczonym przez starostę. W przypadku gdy starosta wyznaczył kilka parkingów, pojazd umieszcza się na parkingu położonym najbliżej miejsca, z którego pojazd został usunięty, chyba że starosta, wyznaczając parking, określił inaczej (§ 2 ust. 1–4 rozporządzenia).
UWAGA
O usunięciu pojazdu trzeba powiadomić nie tylko właściciela. Podmiot, który wydał dyspozycję, po usunięciu pojazdu powiadamia o tym niezwłocznie: