Stan dróg uzasadniał ustawienie znaków

Zakaz wjazdu ciężkich pojazdów ciężarowych był uzasadniony interesem publicznym.

Publikacja: 20.02.2017 07:20

Stan dróg uzasadniał ustawienie znaków

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Znak drogowy B-5 – zakaz wjazdu samochodów ciężarowych – umieszcza się na drogach, na których występuje duże natężenie ruchu lub trudne warunki drogowe.

Starosta powiatu ostródzkiego w woj. warmińsko-mazurskim zdecydował o ustawieniu znaków „B-5" z oznaczeniem „18t" w całym ciągu jednej z dróg powiatowych i na odcinku drugiej. Znaki uzupełniała tabliczka: „Nie dotyczy autobusów, służb komunalnych i zaopatrzenia mieszkańców".

Zakaz ustanowiono, gdyż obie drogi mają zaledwie po 5 m szerokości. Duża ciężarówka nie minie się tu nawet z autem osobowym. Wykruszyły się krawędzie i powstały przełomy. Niekorzystne zmiany zostały spowodowane znacznym wzrostem natężenia ruchu ciężkich pojazdów. Poprzednio natężenie ruchu było tu niewielkie, z przewagą samochodów osobowych. Gdyby było tak nadal, droga przetrwałaby wiele lat. Drastyczne zwiększenie natężenia ruchu pojazdów ciężkich – około 80 samochodów o masie 40 t dziennie przewożących kruszywo – spowodowało destrukcję nawierzchni – stwierdził starosta. Ustawa o drogach publicznych zobowiązuje zarządcę drogi do przeciwdziałania niszczeniu dróg przez ich użytkowników. Ograniczenie ruchu pojazdów, wynikające z ustawowego obowiązku, leży więc w szeroko pojętym interesie publicznym.

Przedsiębiorca transportowy Adam Z. (dane zmienione) przeciwstawił wprowadzonym zakazom własny interes gospodarczy. Na podstawie umowy z przedsiębiorstwem budującym drogę ekspresową dostarcza tam kruszywo z własnej kopalni. Powstała ona na podstawie decyzji administracyjnej zezwalającej na jej utworzenie z jedyną drogą dojazdową, wyłącznie przez obszar obowiązywania obecnie znaku B-5. Wprowadzone zakazy uniemożliwiają wykonanie tej decyzji.

Wezwał więc starostę do usunięcia znaku B-5 i przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu. Zarzucił, że zakazy ograniczają mu możliwość prowadzenia działalności gospodarczej. Do czerwca 2017 r. – kiedy zakończy wywózkę kruszywa – powinien jeszcze przewieźć około 100 tys. kruszywa. Wobec ograniczeń dla pojazdów ciężarowych będzie to nie do wykonania. Ucierpi na tym również budowa drogi ekspresowej. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie przyznał, że droga wymaga napraw, ale deklaruje ich wykonanie bądź pokrycie kosztów.

WSA zgodził się ze starostą, że interes ogółu przemawia za wprowadzeniem ograniczeń. Prawo o ruchu drogowym i przepisy wykonawcze do tej ustawy są wystarczającą podstawą do wprowadzenia w ruchu drogowym zakazów, które w konsekwencji mogą ograniczać prowadzenie działalności gospodarczej. Zdaniem sądu zarządca drogi wystarczająco wykazał potrzebę ograniczenia tonażowego pojazdów z uwagi na potrzebę ochrony drogi przed dalszą dewastacją i zachowania jej użyteczności dla społeczności lokalnej – ocenił WSA.

Sąd nie dopatrzył się też dyskryminacji Adama Z. wskutek wyłączenia z ograniczeń niektórych pojazdów. Starosta ostródzki słusznie zwracał uwagę na potrzeby i interes całej społeczności lokalnej. Jak również na to, że wprowadzony zakaz nie dotyczy tylko skarżącego, ale także innych uczestników ruchu drogowego – stwierdził WSA, oddalając skargę Adama Z.

—d.fr.

sygnatura akt: II SA/Ol 1276/16

@ masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, d.frey@rp.pl

Znak drogowy B-5 – zakaz wjazdu samochodów ciężarowych – umieszcza się na drogach, na których występuje duże natężenie ruchu lub trudne warunki drogowe.

Starosta powiatu ostródzkiego w woj. warmińsko-mazurskim zdecydował o ustawieniu znaków „B-5" z oznaczeniem „18t" w całym ciągu jednej z dróg powiatowych i na odcinku drugiej. Znaki uzupełniała tabliczka: „Nie dotyczy autobusów, służb komunalnych i zaopatrzenia mieszkańców".

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP