Radni będą mogli ograniczyć ruch aut w centrum miast

Radni w dużych miastach zyskają prawo do ograniczenia ruchu aut w centrach dużych miast. Będzie też można powoływać spółki celowe do realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego. Wszystko za sprawą jednej nowelizacji.

Aktualizacja: 05.01.2018 13:45 Publikacja: 05.01.2018 06:54

Centrum Warszawy.

Centrum Warszawy.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W środę Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) oraz kilku innych, w tym o drogach publicznych. Ma on usunąć bariery prawne, które utrudniają wykonanie projektów prowadzonych przez gminy i prywatne firmy. W przyszłości ma być ich więcej. Przy okazji rząd chce zmniejszyć smog poprzez m.in. ograniczenia liczby samochodów w centrach miast. Jak? Umożliwiając gminom podnoszenie opłat za parkowanie.

Projekt przewiduje, że firmy prywatne będą mogły powoływać spółki celowe przeznaczone do realizacji tylko konkretnych projektów PPP. Dzięki temu nie muszą się bać, że jeżeli zaangażują się w daną inwestycję, mogą stracić wszystko.

Nowe przepisy wzmacniają również pozycję ministra rozwoju. Będzie można zwracać się do niego o wydanie niewiążącej opinii o planowanym PPP. Celem ma być wsparcie podmiotów publicznych w decyzji, czy zaangażować się w dany projekt czy nie.

Jednym z powodów, dla których PPP nie cieszy się popularnościa, jest brak wiedzy. Samorządy i podmioty publiczne wolą stosować procedurę zamówień publicznych, ponieważ dobrze ją znają i wielokrotnie testowali ją w praktyce. Dzięki wsparciu merytorycznemu mogą zmienić zdanie.

Nowelizacja wprowadza też domniemanie, że projekty, do których co najmniej 300 mln zł dopłaca budżet państwa, są prowadzone w formule PPP. Inwestorzy, którzy chcą się zwolnić z PPP, muszą uzyskać zgodę ministra rozwoju. Zgoda nie będzie wymagana dla projektów współfinansowanych z funduszy UE, a także jeżeli będą dotyczyły obronności.

Projekt dopuszcza możliwość udzielania przez samorządy dotacji celowych partnerom prywatnym na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji związanych z wykonywaniem zadań samorządowych. Obecnie mogą ich udzielać tylko na rzecz dla podmiotów działających non profit.

Projekt zawiera również zmiany w ustawie o drogach publicznych. Dzięki nim miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły pobierać wyższe stawki za parkowanie.

Kierowcy zapłacą też za parkowanie w niedzielę i sobotę. Rady miast mogą wyznaczać dodatkową strefę płatnego parkowania, tzw. śródmiejską. Taka strefa może być wytyczona w ścisłym centrum lub dzielnicy o intensywnej zabudowie (np. biurowej), ale tylko w największych miastach.

Radni będą mogli też sami ustalić, czy strefa będzie obowiązywała cały tydzień, w wybrane dni, w określonych godzinach czy całodobowo.

Projekt zmienia zasady ustalania maksymalnej stawki za pierwszą godzinę parkowania.

Dziś przepisy mówią o 3 zł. Proponuje się, by stawka wyniosła 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, a w śródmiejskiej strefie była wyższa i wyniosła już 0,45 proc. tego wynagrodzenia. Oznacza to, że poza centrum najwyższa opłata mogłaby wynieść tak jak dziś 3 zł, a w ścisłym centrum nawet 9 zł. Jeśli radni skorzystają z prawa wprowadzenia wyższej opłaty, to godzinny postój samochodu w centrum może kosztować nawet trzykrotnie więcej niż dziś.

Rząd podkreśla, że decyzje o ograniczeniu lub nawet wycofywaniu samochodów z centrów miast podejmowane są przez władze wielu miast na świecie, w tym w ośmiu stolicach europejskich, m.in. Paryżu, Oslo i Madrycie. Przyjęte propozycje nie są więc niczym szczególnym.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: r.krupa@rp.pl

W środę Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) oraz kilku innych, w tym o drogach publicznych. Ma on usunąć bariery prawne, które utrudniają wykonanie projektów prowadzonych przez gminy i prywatne firmy. W przyszłości ma być ich więcej. Przy okazji rząd chce zmniejszyć smog poprzez m.in. ograniczenia liczby samochodów w centrach miast. Jak? Umożliwiając gminom podnoszenie opłat za parkowanie.

Projekt przewiduje, że firmy prywatne będą mogły powoływać spółki celowe przeznaczone do realizacji tylko konkretnych projektów PPP. Dzięki temu nie muszą się bać, że jeżeli zaangażują się w daną inwestycję, mogą stracić wszystko.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona