Interaktywny Płatnik Plus zapewnia prawidłowe rozliczenia

Z Interaktywnego Płatnika Plus (IPP) korzysta już ponad 2 mln 160 tys. płatników składek. Program pomaga wypełniać dokumenty ubezpieczeniowe i weryfikuje ich poprawność przed wysłaniem.

Publikacja: 26.08.2016 06:30

Interaktywny Płatnik Plus zapewnia prawidłowe rozliczenia

Foto: 123RF

Celem IPP jest zapewnienie prawidłowości sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS, a tym samym danych zapisywanych na kontach płatników i ubezpieczonych. Korzystanie z IPP pomaga uniknąć wielu błędów i konieczności korygowania dokumentów ubezpieczeniowych.

Sprawdzenie przed wysłaniem

IPP oferuje płatnikom dostęp online do informacji dotyczących ich firmy zgromadzonych w ZUS. Ma to na celu doprowadzenie do spójności danych zapisywanych na kontach płatników składek oraz osób ubezpieczonych z danymi w kartotekach, jakie posiada płatnik w programie Płatnik. Dokumenty, które przygotował płatnik, są weryfikowane na podstawie danych zapisanych na indywidualnych kontach osób ubezpieczonych jeszcze przed ich wysyłką do ZUS. Program IPP sprawdzi m.in. czy:

- dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej podane przez płatnika w dokumencie zgłoszeniowym są zgodne z tymi, jakie figurują w Rejestrze Urzędowym PESEL,

- osoby, za które płatnik składek chce przekazać imienne raporty rozliczeniowe, są zgłoszone do ubezpieczeń,

- w przypadku przekazywania kompletu dokumentów rozliczeniowych zostały przekazane raporty imienne za wszystkie osoby, które są zgłoszone do ubezpieczeń przez danego płatnika składek,

- przy przekazywaniu dokumentów rozliczeniowych – czy składki zostały prawidłowo wyliczone.

IPP weryfikując prawidłowość dokumentów, automatycznie blokuje przekazanie dokumentów zawierających błędy krytyczne. Jednocześnie program wskazuje płatnikowi, jak te błędy skorygować.

Dane o poprawności dokumentów

Po przetworzeniu dokumentów ubezpieczeniowych w ZUS (zgłoszeniowych w trybie dziennym, rozliczeniowych w trybie tygodniowym) płatnicy składek, po uruchomieniu funkcji „aktualizacja", otrzymają informację , że:

- przesłane dokumenty są poprawne albo

- prowadzone jest postępowanie wyjaśniające (dodatkowa kontrola) lub

- płatnik powinien przekazać jeszcze dokumenty rozliczeniowe za osoby zgłoszone za okres tzw. historyczny.

IPP umożliwia więc komunikację i znacznie skraca czas wymagany na poinformowanie płatnika o tym czy przekazane przez niego dokumenty są poprawne czy też nie.

Automatyczna aktualizacja

Pomocna jest również automatyczna aktualizacja bibliotek i plików stanowiących poszczególne elementy programu IPP. Program samodzielnie wykrywa, czy wszystkie komponenty aplikacji są aktualne. Jeśli nie wykonuje ich autoaktualizację. Umożliwia przez to płatnikom korzystanie z najnowszej wersji programu bez konieczności samodzielnego, dodatkowego pobierania i instalowania zmienionych komponentów.

—oprac. pracownicy Centrali ZUS

Celem IPP jest zapewnienie prawidłowości sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS, a tym samym danych zapisywanych na kontach płatników i ubezpieczonych. Korzystanie z IPP pomaga uniknąć wielu błędów i konieczności korygowania dokumentów ubezpieczeniowych.

Sprawdzenie przed wysłaniem

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP