W jakich przypadkach i kto (pracownik czy zakład pracy) może wycofać wniosek o emeryturę? – pyta czytelnik.
W myśl art. 116 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 748 ze zm.; dalej: ustawa emerytalna) postępowanie w sprawach świadczeń wszczyna się na podstawie wniosku zainteresowanego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Za zatrudnionych...
Płatnik składek musi skompletować wniosek o świadczenie i przedłożyć go (za zgodą pracownika) w ZUS wyłącznie wobec osób, za które opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe spełniające warunki nabycia prawa do emerytury lub renty. Nie ma takiego wymogu wobec byłych pracowników.
Kompletowanie wniosku o świadczenie emerytalno-rentowe nie jest bezwzględnym obowiązkiem pracodawcy. Wniosek o świadczenie może przygotować i złożyć w ZUS sam pracownik. Może go też zgłosić pełnomocnik wnioskodawcy. Pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna, która nie jest ograniczona w zdolności do czynności prawnych i działa na podstawie umocowania. Pełnomocnictwo lub zgodę zainteresowany powinien udzielić na piśmie.
...ale nie wszystkich
Pracodawca nie musi przygotowywać i składać do ZUS wniosku o świadczenie dla osoby ubezpieczonej urodzone po 31 grudnia 1948 r. Zgodnie z art. 182 ustawy emerytalnej osoby te zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w ZUS. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może tego zrobić.