Koniec ery aut, jakie znamy

Przyszłość transportu to pojazdy niskoemisyjne, ale i nowy sposób ich używania, czyli gotowość ludzi do dzielenia się swoją własnością – mówi komisarz UE ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości Elżbieta Bieńkowska.

Aktualizacja: 20.11.2017 05:07 Publikacja: 19.11.2017 20:00

Koniec ery aut, jakie znamy

Foto: materiały prasowe

Rz: Komisja Europejska wyznaczyła cel: obniżenie o 30 proc. emisji CO2 przez nowe auta w 2030 r., a cel pośredni – 15 proc. w 2025. Czy branża motoryzacyjna zdąży?

Elżbieta Bieńkowska: Rewolucja przemysłowa, której teraz doświadczamy, jest dużo szybsza niż poprzednie. Tak naprawdę 2030 r. to najbardziej odległy termin jej przeprowadzenia, szczególnie w przemyśle samochodowym. Bo zbliża się koniec ery aut, jakie znamy teraz. Będzie zupełnie nowe podejście do tego, jak używamy samochodów, a więc i do tego, jak je produkujemy. To perspektywa najwyżej dziesięciu lat. Nowe podejście to nie tylko samochody niskoemisyjne, ale i sposób ich używania, czyli rosnąca gotowość ludzi do dzielenia się swoją własnością. Ludzie są gotowi płacić więcej za samochód, bo zakładają, że jest znacznie czystszy niż w przeszłości. Z kolei młodzi ludzie są dużo bardziej skłonni do dzielenia się autami. Producenci samochodów mają świadomość tej rewolucji. Oczywiście lobbują za rozwiązaniami, które nieco ją opóźnią i wydłużą czas, gdy produkuje się auta po staremu. Komisja Europejska musi wywierać presję, jeśli nie chcemy, by w 2030 r. samochody na europejskich drogach pochodziły tylko z importu. Musimy utrzymywać przewagę konkurencyjną.

Pozostało 82% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację