Grażyna Karłowska: Potrzebne jest szerokie grono partnerów

Rozwój przemysłów morskich wymaga kooperacji szerokiego grona partnerów przemysłowych – mówi Grażyna Karłowska, prezes zarządu Targów Warszawskich.

Publikacja: 03.09.2017 19:15

Grażyna Karłowska: Potrzebne jest szerokie grono partnerów

Foto: materiały prasowe

Rz: Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo istnieją na rynku targowym nieprzerwanie od 1982 roku. Co stoi za powodzeniem tej imprezy?

Grażyna Karłowska: Targi Baltexpo powstały w czasie, gdy polski przemysł stoczniowy rozwijał się wyjątkowo dynamicznie. Potem ewoluowały wraz ze zmianami w polskiej i światowej gospodarce morskiej. Za sukcesem tej imprezy stoi środowisko dążące do budowania silnej polskiej gospodarki morskiej, zorientowane na rozwój nowoczesnych technologii. Przez wszystkie te lata Baltexpo budowało renomę, opierając się na współpracy z przedstawicielami gospodarki morskiej, środowiskami zaangażowanymi w rozwój przemysłów morskich, z administracją rządową i samorządową. Na sukces składa się również współpraca z instytucjami, które objęły Baltexpo patronatem, partnerami, w tym naukowymi, oraz mediami.

Do kogo adresowane są tegoroczne targi?

Na Baltexpo zapraszamy przedstawicieli różnorodnych gałęzi przemysłu poszukujących kooperantów i partnerów, również zagranicznych – w ramach różnych obszarów i z wykorzystaniem rozmaitych modeli biznesowych. Rozwój przemysłów morskich wymaga kooperacji i współpracy szerokiego grona partnerów, takich jak producenci i dostawcy stali, elektroniki, paliw i smarów, silników, systemów klimatyzacji, mebli, wyposażenia do wyładunku i załadunku oraz systemów bezpieczeństwa. Z kolei transport morski kusi firmy zainteresowane ekspansją i tworzeniem kontaktów handlowych wykraczających poza granice Unii Europejskiej.

Przemysły morskie należą do najbardziej innowacyjnych na świecie. Czy ten trend znajdzie odzwierciedlenie na targach?

Na zainteresowanych nowinkami technologicznymi czekać będą m.in. uczestnicy Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii, stworzonego w ramach ekspozycji targowej – uczelnie oraz współpracujące z nimi firmy. Jak powiedział Piotr Soyka, prezes Grupy Kapitałowej Remontowa Holding, „przemysł stoczniowy jako branża innowacji i wysokiej technologii jest kołem zamachowym polskiej gospodarki". Innowacje w gospodarce morskiej idą w kierunku ekologii, efektywności i systemów autonomicznych, co znajdzie odzwierciedlenie na Baltexpo.

Nowością tegorocznej imprezy ma być otwarcie na młodych ludzi. Czym chcecie przyciągnąć młodzież na targi?

Baltexpo to doskonała okazja, by zarazić młodych ludzi pasją, której nie brakuje profesjonalistom działającym w gospodarce morskiej. Przemysły morskie oferują duże możliwości rozwoju naukowego i zawodowego, co znajduje odzwierciedlenie w działaniach zarówno firm, jak i uczelni. Trzeba stawiać na młodych, łączyć doświadczenie z innowacyjnością. By przyciągnąć ich uwagę, utworzyliśmy strefę dla wszystkich, którzy dopiero planują związać swoją przyszłość z branżą morską – młodzieży, studentów, absolwentów i innych młodych ludzi poszukujących pracy w tych sektorach. W informacyjnej Strefie Edukacji i Pracy czekać będą m.in. przedstawiciele uczelnianych kół naukowych, rad studentów i doradcy zawodowi. W Strefie Edukacji i Pracy przewidziane są również spotkania młodzieży z potencjalnymi pracodawcami – wystawcami Baltexpo.

Co wyróżnia tegoroczne Baltexpo?

Wśród wydarzeń towarzyszących znajdą się m.in.: debata otwarcia „Transnarodowe synergie w rozwoju przemysłów morskich" organizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, konferencje poświęcone rozwojowi przemysłu okrętowego, infrastrukturze i logistyce opartej na wykorzystaniu portów morskich, w tym transportowi intermodalnemu. Także ciekawa inicjatywa zorganizowania na targach Nordic & Central Europe Maritime Ties – Business Mixer – spotkania networkingowego dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych kontaktami i kooperacją z firmami nordyckimi przy współpracy ze Skandynawsko-Polską Izbą Gospodarczą.

Rz: Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo istnieją na rynku targowym nieprzerwanie od 1982 roku. Co stoi za powodzeniem tej imprezy?

Grażyna Karłowska: Targi Baltexpo powstały w czasie, gdy polski przemysł stoczniowy rozwijał się wyjątkowo dynamicznie. Potem ewoluowały wraz ze zmianami w polskiej i światowej gospodarce morskiej. Za sukcesem tej imprezy stoi środowisko dążące do budowania silnej polskiej gospodarki morskiej, zorientowane na rozwój nowoczesnych technologii. Przez wszystkie te lata Baltexpo budowało renomę, opierając się na współpracy z przedstawicielami gospodarki morskiej, środowiskami zaangażowanymi w rozwój przemysłów morskich, z administracją rządową i samorządową. Na sukces składa się również współpraca z instytucjami, które objęły Baltexpo patronatem, partnerami, w tym naukowymi, oraz mediami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację