Orange: Potrzebna jest strategia na cyfrowe czasy

Jesteśmy dziś w największej od lat transformacji modelu operacyjnego naszej firmy – mówi w rozmowie z Rp.pl Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży w Orange Polska.

Aktualizacja: 27.06.2016 19:16 Publikacja: 27.06.2016 18:15

Orange: Potrzebna jest strategia na cyfrowe czasy

Foto: materiały prasowe

Jakie znaczenie dla Orange Polska mają nowe technologie?

Bożena Leśniewska:

Jesteśmy firmą technologiczną, trudno mi wyobrazić sobie inną perspektywę rozwoju niż ciągłe unowocześnianie. Pamiętajmy, że na rynek wchodzi nowy klient z oczekiwaniami, które są nie tylko efektem szybkości rozwoju oraz adopcji technologii. Zmienia się siła nabywcza konsumentów poprzez wejście na rynek pracy nowego pokolenia, które zamiast portfela ma smartfona i doświadcza tego, co im daje np. Uber, Netflix, Amazon czy Zalando. Buduje to tym samym zwiększone oczekiwania odnośnie doświadczeń od firm, które do tej pory spały spokojnie. To powoduje, że dziś nie tyle posiadanie cyfrowej strategii, ale strategii na cyfrowe czasy jest kluczowe.

Czy macie taką strategię?

Opracowaliśmy i wdrożyliśmy długofalową strategię cyfryzacji Orange Polska. Obecnie cały rynek jest w fazie zmian, transformacji biznesowo-technologicznej, która najprościej rzecz ujmując ma za zadanie zbudować przewagę konkurencyjną nie tylko produktem czy usługą, ale dostarczeniem jak najlepszego i często nowego doświadczenie klientowi – najlepiej tu i teraz. Omnichannel, mobile, e-commerce, m-commerce, jest dziś na strategicznej mapie drogowej większości zarządów, dlatego obecnie jesteśmy w największej od lat transformacji modelu operacyjnego firmy.

W jakich segmentach działalności firmy procesy cyfryzacji są najbardziej zaawansowane i najbardziej perspektywiczne?

Jednym z przykładów przenikania się offline z online było zbudowanie sieci nowoczesnych Smart Store Orange. Mamy ich już 11 a klienci bardzo sobie chwalą zaproponowaną w nich formę obsługi i sprzedaży np.: możliwość elektronicznej rezerwacji kolejki, umówienia się na wizytę w salonie poprzez online, odbiór o dowolnej porze zamówienia ze sklepu internetowego czy chociażby video rozmowy z doradcą z contact center.

Na szeroką skalę wdrażamy rozwiązania SmartCity obejmujące m.in. zarządzanie energią, przepływem wody czy komunikacją w miastach. Te rozwiązania realizuje Integrated Solution, spółka należąca do Orange Polska. Mocno upraszczamy procesy obsługowe i logistyczne, by oferty konwergentne, łączące technologię mobilną i stacjonarną wraz z szerokim kontentem np.: TV, mogły być realizowane w 24 godziny. Analogicznie rozwiązania wdrażamy dla pracowników. Przeszliśmy niemal całkowicie na elektroniczny obieg dokumentów. Mamy szereg pozytywnych doświadczeń, choćby w cyfryzacja HR. Przykładowo już dziś każdy z naszych pracowników może samodzielnie wygenerować swoje zaświadczenie o zarobkach dosłownie jednym kliknięciem myszki.

Jakie nadzieje wiążecie z rozwiązaniami z zakresu Internetu Rzeczy i analizą danych Big Data?

Zacznijmy od Big Data, czyli analityki predykcyjnej, która dostarcza danych tam, gdzie są niezbędne do podejmowania decyzji lub działań, często w czasie rzeczywistym. W wielu firmach traktuje się ten instrument jak laboratorium. My ten etap mamy już za sobą. W Orange Polska działa specjalny zespół, który wdraża Big Data w procesy biznesowe, co przynosi nam bardzo wymierne korzyści. Widzimy w nim ogromną wartość, również w budowaniu relacji z klientem.

Z kolei Internet Rzeczy to obiecujący rynek. Według dostępnych analiz w 2018 roku będzie więcej urządzeń podłączonych do sieci niż smartfonów. Dla Orange Polska to duża szansa. Staramy się aktywnie ją wykorzystywać i mamy już bogate doświadczenia. Jak żaden inny operator na rynku jesteśmy w stanie zaoferować kompleksowe rozwiązania łączące technologie stacjonarną i mobilną. Mamy rozwiązania dla monitoringu floty samochodowej, liczników elektrycznych oraz sieci wodno-kanalizacyjnej. Oferujemy również usługę i urządzenia do monitoringu domów i mieszkań.

Nośnikami największych innowacji są dziś start-upy. Czy dostrzegacie korzyści płynące ze współpracy z nimi?

Od 2014 roku prowadzimy program Orange Fab, który poszukuje rozwiązań technologicznych związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem w sieci, Internetem Rzeczy oraz wszelkiego rodzaju aplikacjami. Skierowany jest bezpośrednio do start-upów technologicznych. Do tej pory w Polsce odbyły się trzy edycje z udziałem ponad 300 firm. W tym roku uruchomiliśmy dodatkowo tzw. Orange Fab non stop. To nowa opcja, którą kierujemy do start-upów z rozwiązaniami pod konkretne potrzeby naszego biznesu. Koncentrujemy się tu na współpracy nad zaawansowanymi technologicznie produktami i usługami, będącymi w końcowej fazie wdrażania. Mamy już kilka wymiernych efektów tej współpracy. Ponadto, w ramach konkursu BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API – red.) dajemy studentom i developerom możliwość budowania aplikacji, czy usług z wykorzystaniem udostępnionych otwartych interfejsów programowania (API).

Jakie znaczenie dla Orange Polska mają nowe technologie?

Bożena Leśniewska:

Pozostało 98% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację