Rz: Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby Daimler zdecydował się na inwestycję w jakimś kraju? Co liczy się bardziej: tania siła robocza, bliskość odpowiedniej infrastruktury?
Kiedy szukamy lokalizacji dla kolejnych inwestycji, bierzemy pod uwagę różne kryteria. Ważna jest infrastruktura, możliwości pozyskania dostawców, dobrze wyszkoleni pracownicy i oczywiście wsparcie, jakie jesteśmy w stanie otrzymać od władz regionalnych i krajowych. Dla nas jest ważne, żebyśmy byli naprawdę mile widziani zarówno w samym regionie, jak i w całym kraju.
Co zatem zadecydowało o lokalizacji fabryki w Jaworze?
Wszystko, o czym mówiłem. I jeszcze więcej. Jawor od samego początku naszych poszukiwań znajdował się na samej górze listy potencjalnych lokalizacji dla fabryki silników. Miasto jest położone w południowo-zachodniej Polsce, ok. 200 km od Drezna i 70 km od Wrocławia, w pobliżu autostrady A4, więc jest optymalnie zlokalizowane względem zachodnioeuropejskiego systemu dróg. Inne zalety to niewielki dystans dzielący ją od siostrzanej fabryki w Koelledzie w Turyngii, ulokowanej w odległości 400 km. Czyli dodatkowo mamy tutaj efekt logistycznej synergii.
Nie będę ukrywał, że również fakt, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej, miał dla nas ogromne znaczenie i był jednym z najważniejszych kryteriów.