Kuchnie otoczone technologią

Branża AGD, tak jak każda inna, musi odpowiadać na nowe technologie, pojawiające się w coraz to nowych dziedzinach życia. Klienci tego oczekują – mówi szef Electroluxu na region EMEA Dan Arler.

Publikacja: 07.06.2018 21:00

Kuchnie otoczone technologią

Foto: materiały prasowe

Rz: Firmy produkcyjne coraz więcej mówią teraz o wszelkiego typu innowacjach, Przemysł 4.0 to gospodarczy priorytet rządów. Czy wśród producentów artykułów gospodarstwa domowego ten pęd też widać?

Tak jak każdy inny sektor musimy odpowiadać na trendy i reagować na nowinki. Ludzie żyją otoczeni technologiami, które zmieniają życie i wpływają na coraz to inne jego dziedziny. W przypadku sprzętu kuchennego jest tak samo. Gdy wprowadzamy kolejne produkty, skupiamy się na umożliwieniu dobrych doświadczeń, a nie tylko na myśleniu o nowych rozważaniach. Doświadczenia konsumentów muszą być w centrum zainteresowania, chcemy sprawiać, że życie ludzi staje się przyjemniejsze. W ostatecznym rozrachunku chodzi o to, aby naprawdę doświadczyć, jak świetnie smakuje kurczak na parze z nowego piekarnika lub jak doskonale zostały usmażone naleśniki dzięki nowej płycie kuchennej.

Co nowego Electrolux pokazał na niedawnych mediolańskich targach EuroCucina?

To w branży ważne wydarzenie, każdy stara się właśnie z tej okazji prezentować nowinki. Zawsze staramy się, aby dzięki gotowaniu na żywo i obserwowaniu doświadczonych szefów kuchni, zwiedzający mogli zobaczyć, w jaki sposób urządzenia domowe Electrolux zapewniają taką samą jakość jak ich profesjonalne odpowiedniki.

W strefie TasteOS odwiedzający mogli zobaczyć efekt naszej współpracy z firmą Innit, dostarczającą najnowsze rozwiązania technologiczne w obszarze żywności, tak aby zapewnić zintegrowaną podróż kulinarną. TasteOS to nasza nowa platforma stworzona w celu poszerzenia możliwości kulinarnych, zapewniając użytkownikom spersonalizowane doznania kulinarne. Zaoferuje wsparcie ludziom na każdym etapie procesu przygotowywania posiłków, od inspiracji i planowania, poprzez zakupy spożywcze, po przygotowanie jedzenia i samo gotowanie.

Aplikacja automatycznie dostosowuje zawartość, przepisy i wskazówki do urządzeń, które konsumenci mają w domu. Pokazaliśmy też nowe produkty Electrolux SenseCook Pro. Dzięki precyzyjnej kontroli temperatury seria SenseCook upraszcza gotowanie, gwarantując każdorazowo doskonały smak.

Asortyment obejmuje SenseFry, który ustawia właściwą temperaturę na patelni i utrzymuje ją w zgodności z najsmaczniejszymi wynikami smażenia.

Czy zatem nowe technologie, jak sterowanie głosem, smartfonem, staną się dominującym kierunkiem dla rozwoju branży?

Jest to coś, co jest dzisiaj pewnym standardem, jeśli chodzi o nowe produkty. Jak mówiłem, klienci żyją otoczeni technologiami, korzystają bardzo dużo ze smartfonów, które są często ich głównym łącznikiem ze światem. Dlatego wiele osób chce także w ten sposób móc sterować piekarnikiem czy innymi sprzętami. Jednak na dzisiaj to raczej oferta niszowa, dla większości nabywców liczą się raczej inne parametry kupowanego sprzętu.

Moda na gotowanie pomaga producentom sprzętu?

Zdecydowanie na świecie widać dzisiaj modę na samodzielne przygotowywanie posiłków w domach, zarówno z myślą o rodzinie, jak i gotowaniu w większym gronie, dla znajomych. Dla konsumentów aspekt zdrowotny jest na równi istotny, jak kwestie smaku, dlatego poszukują nowych sposobów na smaczne i wygodne gotowanie. Dlatego też wiele osób jest gotowe na wprowadzenie do domowych kuchni rozwiązań obecnych wcześniej tylko w profesjonalnych restauracjach. Chcą za to płacić, aby móc sprawnie i szybko gotować, ale też zrobić wrażenie na innych. Z drugiej strony nie można zapominać, że w przypadku AGD wciąż bardzo ważnym kryterium wyboru jest design.

Producenci nie mogą go stracić z radaru, to nie tylko sposób na wyróżnienie się z ofertą pomiędzy coraz większą liczbą producentów, ale także przyciągnięcie uwagi konsumentów.

Walka z marnowaniem żywności też się w ten trend wpisuje?

Zdecydowanie tak, globalnie postawiliśmy sobie za cel uświadamianie konsumentów, co można zrobić, aby temu zjawisko zapobiegać. Dzięki domowemu gotowaniu możemy zresztą doskonale zapobiegać stratom żywności, to najlepszy sposób, aby zacząć zmieniać swoje przyzwyczajenia. Dla Electroluxa to ważny element strategii odpowiedzialnego rozwoju.

Nowe technologie też w tym pomagają. Nasze lodówki łączą oszczędność miejsca z właściwościami temperatury i wilgotności, dzięki którym żywność dłużej zachowuje świeżość. Niezależnie od tego, czy chodzi o owoce i warzywa z ogrodu, czy mięso od rzeźników, żywność pozostaje świeża, zatem nie trafia do śmieci i jest więcej czasu na jej wykorzystanie.

Naszym celem jest edukowanie konsumentów w obszarze niemarnowania żywności. W Polsce uruchomiliśmy np. aplikację Taste & Share, poprzez którą każdy może podzielić się niepotrzebnym jedzeniem z innymi.

Jak radzi sobie rynek AGD w regionie EMEA?

W 2017 r. sprzedaż sprzętu AGD w Europie wzrosła o 1,6 proc. co producenci uznają za bardzo dobry wynik. Z boku może nie wygląda to szczególnie imponująco, niemniej nie można zapominać iż w Europie mamy do czynienia głównie z dojrzałymi rynkami, na których trudno jest o nagłe i spektakularne skoki sprzedaży.

Proces wymieniania sprzętu jest związany z określonymi trendami, zmianami w zachowaniach konsumenckich itp. Dlatego generalnie każdy wynik dodatni uważamy na rynku za powód do zadowolenia, mamy nadzieję i oczekujemy, że w kolejnych latach rynek będzie się rozwijał w podobnym tempie.

Mimo szykowanego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i skomplikowanej sytuacji pomiędzy Rosją i Ukrainą?

Electrolux nie ma zakładów produkcyjnych w Wielkiej Brytanii, ale oczywiście dyskusje o brexicie generują niepewność dla wszystkich działań biznesowych. Na razie możemy tylko czekać na szczegóły przyszłej umowy, która ureguluje stosunki Unii Europejskiej z Wielką Brytanią.

Wschód z kolei stopniowo się odbudowuje, jeśli chodzi o zakupy AGD, co producentów bardzo cieszy. Na chwilę obecną zarówno jeśli chodzi o rynki wschodnie, jak i Wyspy Brytyjskie, wyzwaniem dla producentów są wahania kursów walutowych, co utrudnia prowadzenie biznesu.

Odpowiadanie za rynki EMEA to w branży AGD chyba spore wyzwanie? Na ile rynki afrykańskie różnią się od europejskich?

Faktycznie jest to region bardzo wewnętrznie zróżnicowany, nawet w Europie mamy ogromną różnorodność, jeśli chodzi o preferencje zakupowe, ale też dostępne modele sprzętu. Wystarczy popatrzeć, na czym gotujemy – w niektórych krajach to kuchnie gazowe, w innych płyty elektryczne.

Jedni wolą piekarniki podwójne, w innych krajach to absolutny rynkowy standard, a w innych dominują kuchenki mikrofalowe. Teraz przechodzimy do Afryki, gdzie wciąż wiele domów gotuje posiłki na ogniu z paleniska, co wynika zarówno z możliwości finansowych, ale często to także wciąż uwarunkowane obyczajowo i kulturowo zjawisko.

Jednak Afryka się zmienia, to rynki bardzo szybko rosnące, choć problemem bywa dotarcie do ostatecznego konsumenta – często mówimy o wielkich odległościach, logistyka jest wyzwaniem. Stały dostęp do energii elektrycznej też w niektórych regionach bywa problemem, ale generalnie widzimy ogromny potencjał na tym rynku. Dlatego też mamy hub produkcyjny w Egipcie oraz w Republice Południowej Afryki, z których produkcja trafia na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki, a niedawno uruchomiliśmy firmę sprzedażową w Maroku.

Dan Arler stanowisko szefa ds. dużego AGD w regionie EMEA zajmuje od 2016 r. Ze szwedzką grupą Electrolux związany jest już od 2002 r. Wcześniej zajmował się sprzętem pralniczym w regionie Azja/Pacyfik, był też generalnym menedżerem firmy w Japonii. Przed przejściem do Electroluxa pracował w takich firmach jak Stanley Works czy Whirlpool. Urodzony w Holandii, absolwent Aston University na kierunku marketing.

Rz: Firmy produkcyjne coraz więcej mówią teraz o wszelkiego typu innowacjach, Przemysł 4.0 to gospodarczy priorytet rządów. Czy wśród producentów artykułów gospodarstwa domowego ten pęd też widać?

Tak jak każdy inny sektor musimy odpowiadać na trendy i reagować na nowinki. Ludzie żyją otoczeni technologiami, które zmieniają życie i wpływają na coraz to inne jego dziedziny. W przypadku sprzętu kuchennego jest tak samo. Gdy wprowadzamy kolejne produkty, skupiamy się na umożliwieniu dobrych doświadczeń, a nie tylko na myśleniu o nowych rozważaniach. Doświadczenia konsumentów muszą być w centrum zainteresowania, chcemy sprawiać, że życie ludzi staje się przyjemniejsze. W ostatecznym rozrachunku chodzi o to, aby naprawdę doświadczyć, jak świetnie smakuje kurczak na parze z nowego piekarnika lub jak doskonale zostały usmażone naleśniki dzięki nowej płycie kuchennej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację