Firmy mogą liczyć na wsparcie

Trudno określić precyzyjnie, jak szybko i intensywnie będą się wzmacniać relacje handlowe między Polską a Meksykiem - mówi Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk Banku Zachodniego WBK.

Publikacja: 26.04.2017 20:28

Rz: Jakie szanse otwiera przed polskimi firmami Ameryka Łacińska, w tym Meksyk?

Olga Pietkiewicz: Ameryka Łacińska stwarza ogromne możliwości biznesowe wynikające z wielkiej liczby mieszkańców i rosnących dochodów społeczeństw. Meksyk jest bardzo dobrym punktem, aby stąd rozpoczynać ekspansję w Ameryce Łacińskiej. Ogromnym plusem tego kraju jest położenie geograficzne oraz infrastruktura, która pozwala czerpać korzyści z tego położenia. Kraj ma porty zlokalizowane na Oceanie Atlantyckim i Pacyfiku oraz sieć dróg, które łączą oba krańce terytorium.

Jak wyglądają perspektywy eksportu do tego regionu?

Trudno określić precyzyjnie, jak szybko i intensywnie będą się wzmacniać relacje handlowe między Polską a Meksykiem. Ale jestem pewna, że obecne wyniki wymiany są stanowczo poniżej potencjału. Polska robi wiele, aby ten potencjał uwolnić, i sądzę, że obecne przedsięwzięcia, w tym otwarcie biura handlowego w Meksyku, przyniosą efekt. W pracę nad ożywieniem współpracy międzynarodowej jest zaangażowanych wiele podmiotów. Powstał właściwie cały ekosystem, z pomocy i wsparcia którego mogą korzystać polskie firmy. My jesteśmy w ten ekosystem zaangażowani z racji silnej obecności Grupy Santander w Meksyku i innych krajach Ameryki Łacińskiej.

Czego najbardziej potrzebują polskie firmy w Meksyku?

Potrzebują wsparcia, bo sporym wyzwaniem jest prowadzenie biznesu w warunkach, które są zupełnie inne od obowiązujących na rynku macierzystym. Decydując się na ekspansję zagraniczną, przedsiębiorstwo musi zaakceptować zupełną zmianę warunków gry biznesowej. Czasem z pozoru łatwe kwestie okazują się trudne do rozwiązania. Firmy muszą ocenić, jak dużo pomocy potrzebują w kwestiach prawnych, podatkowych, logistycznych. Jesteśmy w stanie pomóc w ocenie zakresu niezbędnych przygotowań. Druga rzecz to zakładanie i organizowanie firmy w Meksyku. Tu też firmy z Polski mogą liczyć na wsparcie bezpośrednio u nas, przez Bank Zachodni WBK, ale także biuro handlowe w Meksyku, z którym zespół Banco Santander będzie współpracować na rzecz polskich przedsiębiorców.

Rz: Jakie szanse otwiera przed polskimi firmami Ameryka Łacińska, w tym Meksyk?

Olga Pietkiewicz: Ameryka Łacińska stwarza ogromne możliwości biznesowe wynikające z wielkiej liczby mieszkańców i rosnących dochodów społeczeństw. Meksyk jest bardzo dobrym punktem, aby stąd rozpoczynać ekspansję w Ameryce Łacińskiej. Ogromnym plusem tego kraju jest położenie geograficzne oraz infrastruktura, która pozwala czerpać korzyści z tego położenia. Kraj ma porty zlokalizowane na Oceanie Atlantyckim i Pacyfiku oraz sieć dróg, które łączą oba krańce terytorium.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację