Rz: Objął pan fotel prezesa Banku Pocztowego w lipcu. Jaką po paru miesiącach pracy widzi pan rolę dla tej instytucji na polskim rynku?
Sławomir Zawadzki: Rola bankowości pocztowej została dobrze zdefiniowana w innych krajach – to model bankowości najbliższy obywatelom, bo jest dostępny w największej sieci obsługi – sieci placówek pocztowych. Poczta powinna i stopniowo już staje się nowoczesną instytucją usługową, gdzie obywatel otrzymuje dostęp do tradycyjnych i nowoczesnych usług pocztowych, finansowych, w szczególności bankowych, oraz usług państwowych, e-administracji czy usług e-commerce. Tak funkcjonuje poczta i bankowość pocztowa w bardzo wielu krajach w Europie, np. we Francji, w Szwajcarii czy we Włoszech. Tak może i powinno być też w Polsce. Odwołujemy się do sprawdzonych wzorców. W Polsce „regionalnej" brakuje sprawnie działającej instytucji finansowej, mającej zasięg ogólnopolski i dostarczającej podstawowe, proste usługi w atrakcyjnej cenie. Instytucji, której nie zagrozi trend widoczny w bankowości, polegający na systematycznym zmniejszaniu liczby placówek. Taką rolę może odgrywać w polskim systemie finansowym Bank Pocztowy.
Na jakich klientów będziecie stawiać?
Przede wszystkim na klientów indywidualnych w różnym wieku – osoby starsze, ale także na młodych, w tym „wykluczonych finansowo". W Polsce wciąż jest 7,5 mln osób nieposiadających rachunku bankowego. W dobie cyfryzacji nadal są osoby potrzebujące osobistego kontaktu w placówkach, doradztwa i wyjaśnienia wątpliwości zrozumiałym językiem. Chcemy też obsługiwać mikro- i małe firmy, współpracujące z Pocztą. Poza tym, żeby zaspokajać potrzeby naszych klientów, musimy wrócić na rynek kredytów hipotecznych. Nasze miejsce jest głównie w regionach, nie aspirujemy do roli wielkomiejskiego banku czy banku wielkich korporacji. Jestem przekonany, że możemy rozwijać bankowość pocztową szybciej niż przez ostatnie 26 lat. Przykład francuskiego banku pocztowego, powstałego w 2006 r., pokazuje skalę niewykorzystanych możliwości w Polsce w tym względzie.
Wspomniany francuski bank pocztowy jest szóstym co do liczby obsługiwanych klientów, ósmym co do wielkości aktywów i najbardziej rentownym bankiem w tym kraju. Czy Bank Pocztowy, obsługujący 1,2 mln klientów i mający 7 mld zł aktywów, ma podobnie wysokie aspiracje w Polsce?