Czym obecnie najbardziej przyciągamy inwestorów zagranicznych? Jakie są nasze słabe strony?
Zdaniem inwestorów największymi atutami Polski są wielkość rynku wewnętrznego oraz stabilność ekonomiczna. Zaletą Polski są też pracownicy. Przy czym nie chodzi tu o koszty pracy, które – jak wskazują sami inwestorzy – mają coraz mniejsze znaczenie przy wyborze Polski, ale o wysokie kwalifikacje. Ważnymi argumentami przemawiającym za lokowaniem kapitału w Polsce są także dostępność surowców, jakość gruntów inwestycyjnych oraz coraz nowocześniejsza infrastruktura. Obszary, które inwestorzy typują jako te do poprawy, to m.in. zmienność i niejasność przepisów prawnych czy procedur związanych z pozyskiwaniem licencji i koncesji.
Jak PAIiIZ chce zwiększyć skuteczność swoich działań zmierzających do pozyskiwania nowych inwestycji?
Pozyskiwanie inwestorów wychodzi nam zupełnie dobrze. Wystarczy porównać efekty naszej pracy w 2016 r. z rokiem poprzednim. Zamknięte inwestycje to projekty strategiczne z punktu widzenia dalszego rozwoju polskiej gospodarki. Takich obecnie będziemy poszukiwać głównie za granicą. Przekształcenie w Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz wejście do Grupy Polskiego Funduszu, za czym idzie ponowne zdefiniowanie celów, pozwala nam wyjść do inwestorów z ofertą skrojoną od nowa. Stawiamy na bardzo zindywidualizowane podejście do każdej firmy i każdego projektu – zarówno tych realizowanych w Polsce, jak i polskich przedsięwzięć za granicą. Oznacza to w pierwszej kolejności bardzo kompleksowe doradztwo i mentoring, a także nowe instrumenty wsparcia u naszych partnerów z Grupy. PAIH będzie towarzyszyć inwestorowi krok po kroku, m.in. dobierając partnerów biznesowych, ale też wspierając w eliminacji „wąskich gardeł" w ramach procesu inwestycyjnego poprzez mediacje i negocjacje z zaangażowanymi interesariuszami. Kluczem do efektywności jest również to, jak pracują SSE oraz samorządy.
Jak możemy wspierać polskich inwestorów za granicą?
Na pierwszym etapie fundamentalne znaczenie ma kompleksowe sprofilowanie firmy i wybór optymalnej ścieżki ekspansji zagranicznej. Kolejny etap to dobre rozeznanie rynku, na który wysyłamy naszego klienta. Chodzi o zapewnienie informacji mających strategiczny wpływ na podjęcie decyzji inwestycyjnej. Jako partner i mentor PAIH będzie więc zwiadem gospodarczym dla polskich firm w ich drodze do inwestowania za granicą. Podobnie jak w przypadku realizacji inwestycji w Polsce przyszłemu inwestorowi powinno się zapewnić doradztwo lokalizacyjne, zabrać na wizytę studyjną po wybranych dla niego miejscach, a także zapewnić wsparcie w zakresie budowania portfela instytucji oraz firm wspierających inwestora za granicą. Chodzi o lokalne agencje inwestycyjne, partnerów biznesowych i inne instytucje otoczenia biznesu. I tak jak w przypadku obsługi inwestorów w Polsce ważna jest współpraca długofalowa.