Najemcy poszukujący mieszkania wykorzystują do tego ogłoszenia internetowe. Istotna jest lokalizacja, cena i liczba pokoi, a także spotkanie w właścicielami w mieszkaniu, tak aby mieć możliwość obejrzenia mieszkania i oceny jego standardu oraz uzgodnienia ewentualnych kosztów dodatkowych. Przyznają też, że to bardzo czasochłonne zajęcia.
Umowa uznawana jest za najtrudniejszy, ale i najważniejszy element całego procesu. Trudności sprawiają zarówno jej zapisy, jak i czas potrzebny na zapoznanie się z nimi. Jako argument zachęcający do korzystania z usług agencji nieruchomości wskazywane jest profesjonalne podejście do umowy.
Co z czynszami? Właściciele mieszkań ze wszystkich badanych miast przyznali, że akceptują jedynie niewielkie negocjacje ceny najmu lub specjalnie zawyżają ją na początku, tak aby najemca miał wrażenie, że wynegocjował korzystną dla siebie, niższą ofertę. Były to zwykle kwoty od 50 do 100zł.
Badani wskazywali, że w przypadku atrakcyjnych lokali, którymi interesuje się wiele osób, zdarzają się licytacje czynszu. Negocjowana bywa nieraz kwota kaucji. Choć ok. 60 proc. właścicieli mieszkań przyznaje, że są skłonni do negocjacji podanej przez siebie stawki czynszu - szczególnie skłonni do negocjacji byli właściciele mieszkań z Poznania i Łodzi, a także połowa badanych z Warszawy. Najmniejszą elastycznością wykazali się właściciele mieszkań z Gdańska. Należy również zauważyć, że granica obniżek nie jest znacząca - średnio 9 proc. czynszu.
Zgodna jest ocena problemu opóźnień w płatności czynszu przez wynajmujących i najemców. Wynajmujący przyznają, że sytuacje braku terminowej płatności są raczej rzadkie. Powodem opóźnień płatności czynszu są zwykle opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia lokatorów lub ewentualnie ich inne problemy finansowe. Jednak niewielka zwłoka w płatności jest akceptowalna, zwłaszcza jeśli najemca poinformował o niej wcześniej. Zdaniem większości zarówno najemców, jak i wynajmujących, nie ma problemów w sytuacji opóźnienia w spłacie, pod warunkiem wcześniejszego powiadomienia i uregulowania czynszu w umówionym, zwykle niezbyt odległym nowym terminie.
Jak jest rola pośredników dla najemców? 86,8 proc. respondentów korzystała lub nadal korzysta z usług pośrednictwa agencji nieruchomości. Jedna trzecia badanych współpracowała z agencjami pośrednictwa i nie ma złych doświadczeń, ale już nie korzysta z ich usług. Jedna czwarta ankietowanych nadal współpracuje z agencjami, pomimo różnych doświadczeń. 18,4 proc. pytanych miało złe doświadczenia i zaprzestało współpracy z agencjami. 10,5 proc. pytanych było zawsze zadowolonych z usług agencji.