Regułš w sšdach od 1 stycznia 2018 r majš być biura obsługi interesantów (BOI). W miarę możliwoci lokalowych powinny się znajdować tuż przy wejciu do budynku. Jeli tak się nie da, droga do BOI ma być widocznie oznaczona. W samym biurze z kolei dla interesantów majš stanšć stoły i krzesła.
Odstšpienie od obowišzku utworzenia biura może nastšpić wyjštkowo i pod warunkiem, że jego rolę przejmie wyznaczony pracownik biura podawczego lub pracownik sekretariatu. Szczegółowe przepisy zwišzane z funkcjonowaniem biura znajdujš się w rozporzšdzeniu zatytułowanym Regulamin urzędowania sšdów powszechnych".
Pomocna dłoń
Wszyscy wiedzš, że wizyta w sšdzie nie tylko ta pierwsza bywa stresujšca, a odnalezienie się w tak niecodziennej sytuacji może zrodzić wiele problemów (nawet tych pozornie najprostszych). Z tego względu istotne jest zapewnienie interesantom możliwoci uzyskania pomocy. Temu włanie majš służyć biura obsługi interesantów. W ich skład wchodzić ma m.in. czytelnia akt.
Obsługa interesantów w BOI (tych, które już funkcjonujš, i tych, które dopiero powstanš) odbywa się na stanowiskach telefonicznych i za porednictwem poczty elektronicznej. Biuro prowadzi ewidencje składanych wniosków o dostęp do akt i o kserokopie dokumentów.
A czym się zajmuje? Udziela m.in. informacji, udostępnia formularze urzędowe, wzory pism sšdowych, akta sšdowe i wydaje zamówione dokumenty. Zastrzeżenie jest jedno nie udziela porad prawnych.
Jakie więc informacje można uzyskać w BOI? Przede wszystkim o stanie postępowania w sprawie, w szczególnoci jej sygnaturze, terminach rozpraw i posiedzeń. Ale nie tylko. Za jego porednictwem można poznać datę wydania orzeczenia i czynnoci w postępowaniu międzyinstancyjnym czy rodzaj spraw rozpoznawanych w konkretnym sšdzie, sposób wszczęcia postępowania i podstawowe dokumenty, jakie należy złożyć w sprawie. To jeszcze nie wszystko.
Adres, telefon od ręki
Pracownicy biura majš pod rękš i mogš udostępnić adresy siedzib innych sšdów, numery telefonów do nich, adresy wydziałów i godziny ich pracy oraz adresy niektórych instytucji, jak Archiwum Państwowe, prokuratury czy Ministerstwo Sprawiedliwoci,Z pomocy biura mogš skorzystać interesanci, którzy majš problemy z obliczeniem lub uiszczeniem kosztów postępowania oraz opłat sšdowych i kancelaryjnych, a także ci, którzy nie wiedzš, co zrobić, by ustanowić obrońcę i pełnomocnika (adwokata, radcę prawnego) z urzędu. To jeszcze niecały katalog czynnoci, w których interesanta mogš wesprzeć fachowcy.
Załóżmy, że przegrana strona nie chce odpucić i będzie skarżyć niekorzystny dla niej wyrok. W biurze dowie się, w jaki sposób się od takiego orzeczenia odwołać, jakich rodków użyć i w jakim terminie musi to zrobić, by nie zamknšć sobie drogi do zaskarżenia orzeczenia.
Nie tylko powód
Pracownicy powinni udzielać także szeroko rozumianej pomocy wiadkom i stronom postępowań, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Udzielanie informacji odbywa się zasadniczo według kolejnoci zgłoszeń. Jest jeden wyjštek: do biura obsługi interesantów trafiš informacje wymagajšcej szybkiego przekazania, np. o wezwaniu na rozprawę. Tu kolejnoć nie decyduje, załatwia się te sprawy od ręki.
Potrzebne i ważne
O tym, że BOI sš w sšdach naprawdę potrzebne i powinny być bardziej powszechne oraz profesjonalne, wiadczyć mogš wyniki raportów, jakie każdego roku sporzšdza Fundacja Courth Watch. Chodzi o obywatelski monitoring sšdów. Wolontariusze udajš się do sšdów, uczestniczš w rozprawach, korzystajš z sekretariatów i BOI, by sprawdzić, jak działajš. Tak było i w minionym roku. BdTXT - W - 8.15 J: Co wynikło z badania? Według większoci wolontariuszy w budynku odwiedzanego przez nich sšdu dostępny był punkt biura obsługi interesanta lub inny punkt, choć w 3 proc. badanych sšdów dostęp do nich był utrudniony. Powód to złe oznaczenie drogi do BOI.
Obserwatorzy sprawdzali też możliwoć uzyskania prostej informacji w biurze. Pytali o numer sali, w której odbędzie się rozprawa o danej sygnaturze. Większoć wolontariuszy (42 proc.) proszšcych o informacje w punkcie BOI uzyskało je bez większych problemów. Czasem jednak spotykali się z odmowš jej udzielenia lub innymi utrudnieniami w jej uzyskaniu, np. bardzo długš kolejkš oczekujšcych. Niekiedy wolontariuszom odmówiono udzielenia informacji na temat interesujšcych ich rozpraw. Czasem pracownicy argumentowali, że przekazać je mogš tylko stronom postępowania.