Regułą w sądach od 1 stycznia 2018 r mają być biura obsługi interesantów (BOI). W miarę możliwości lokalowych powinny się znajdować tuż przy wejściu do budynku. Jeśli tak się nie da, droga do BOI ma być widocznie oznaczona. W samym biurze z kolei dla interesantów mają stanąć stoły i krzesła.
Odstąpienie od obowiązku utworzenia biura może nastąpić wyjątkowo i pod warunkiem, że jego rolę przejmie wyznaczony pracownik biura podawczego lub pracownik sekretariatu. Szczegółowe przepisy związane z funkcjonowaniem biura znajdują się w rozporządzeniu zatytułowanym „Regulamin urzędowania sądów powszechnych".
Pomocna dłoń
Wszyscy wiedzą, że wizyta w sądzie – nie tylko ta pierwsza – bywa stresująca, a odnalezienie się w tak niecodziennej sytuacji może zrodzić wiele problemów (nawet tych pozornie najprostszych). Z tego względu istotne jest zapewnienie interesantom możliwości uzyskania pomocy. Temu właśnie mają służyć biura obsługi interesantów. W ich skład wchodzić ma m.in. czytelnia akt.
Obsługa interesantów w BOI (tych, które już funkcjonują, i tych, które dopiero powstaną) odbywa się na stanowiskach telefonicznych i za pośrednictwem poczty elektronicznej. Biuro prowadzi ewidencje składanych wniosków o dostęp do akt i o kserokopie dokumentów.
A czym się zajmuje? Udziela m.in. informacji, udostępnia formularze urzędowe, wzory pism sądowych, akta sądowe i wydaje zamówione dokumenty. Zastrzeżenie jest jedno – nie udziela porad prawnych.