Mediator nie ma jak się bronić przed skargami klientów

Przepisy nie regulują procedury rozpatrywania skargi na mediatora.

Aktualizacja: 20.09.2016 07:26 Publikacja: 20.09.2016 07:00

Mediator nie ma jak się bronić przed skargami klientów

Foto: 123RF

W przypadku skargi na czynność komornika przepisy zobowiązują sąd do dostarczenia mu odpisu skargi, do której musi się ustosunkować w terminie trzech dni. Podobnych gwarancji brakuje w znowelizowanych przepisach dotyczących mediatorów.

Na podstawie art. 157c ustawy o ustroju sądów powszechnych prezes sądu okręgowego może skreślić stałego mediatora z listy, w drodze decyzji m.in. w przypadku stwierdzenia nienależytego wykonywania obowiązków przez stałego mediatora. Może się o tym dowiedzieć ze skarg strony lub od sądu – który także może czerpać wiedzę od strony. Od decyzji tej przysługuje odwołanie do prezesa sądu apelacyjnego. Tryb składania skargi nie został jednak opisany.

– Nie zawsze osoba, która uważa, że mediator naruszył przepisy, ma rację – mówi radca prawny i mediator Maciej Bobrowicz. – Czasem to mediator może być pokrzywdzony i powinien mieć prawo do obrony i ustosunkowania się do zarzutów. Kto jednak miałby decydować, czy skarga jest zasadna czy nie? Na jakiej podstawie określić, czy rację ma mediator czy skarżący? – dodaje.

Tych kwestii przepisy nie regulują. Brak też przepisów umożliwiających zaskarżenie decyzji o odrzuceniu skargi – jeśli składający wciąż uważa, że jest ona zasadna.

– Zapewne rozwiązanie większości tych problemów wykształci się w praktyce lub poprzez odpowiednie stosowanie kodeksu postępowania administracyjnego – zauważa mecenas Bobrowicz. – Nie wykluczam jednak, że niezbędne będą pewne zmiany przepisów, może nie na poziomie kodeksu postępowania cywilnego, ale np. regulaminów sądów.

– Przepisy w zakresie postępowania o skreślenie mediatora z listy winny być doprecyzowane – uważa sędzia Monika Pawłowska, koordynator ds. mediacji w Sądzie Okręgowym w Warszawie. – Zagadnienia takie jak konieczność informowania mediatora o skardze, prawo do ustosunkowania się czy weryfikowanie informacji ze skargi nie są jasne i praktyka prezesów może być różna. Opowiadałabym się za umożliwieniem mediatorowi ustosunkowania się i poprosiłabym o opinię drugiego uczestnika mediacji – wyjaśnia.

Sędzia Pawłowska podkreśla jednak, że dotychczas skargi dotyczyły jedynie mediatorów niewpisanych na listę, gdyż pierwszych wpisów zaczęto dokonywać dopiero w kwietniu. Przepisy nie regulują sposobu postępowania w razie wpływu skarg na niestałych mediatorów.

– Prezes sądu nie ma nawet możliwości użycia sankcji jak w przypadku mediatorów stałych – zauważa mecenas Bobrowicz. – Może jedynie skierować sprawę do ośrodka mediacyjnego, w którym zrzeszony jest dany mediator, a tam skarga zostanie rozpatrzona wg wewnętrznych przepisów.

W poprzednich latach skargi wpływające do sądów, jeśli zostały uznane za zasadne, przesyłano ośrodkowi mediacyjnemu lub bezpośrednio osobie, której dotyczyły, z prośbą o ustosunkowanie się.

– Przekazywanie mediatorowi treści skargi jest dobrą praktyką – mówi mediator Grażyna Samulska. – Może się zdarzyć, że zawarte w niej uwagi są wynikiem emocji towarzyszących konfliktowi. Każda, szczególnie krytyczna, informacja zwrotna od uczestników postępowania mediacyjnego może być jednak cenną wskazówką w doskonaleniu warsztatu. Nie sądzę, by dodatkowe przepisy były potrzebne. Jak pokazuje doświadczenie – dotychczasowe wydają się wystarczające.

W przypadku skargi na czynność komornika przepisy zobowiązują sąd do dostarczenia mu odpisu skargi, do której musi się ustosunkować w terminie trzech dni. Podobnych gwarancji brakuje w znowelizowanych przepisach dotyczących mediatorów.

Na podstawie art. 157c ustawy o ustroju sądów powszechnych prezes sądu okręgowego może skreślić stałego mediatora z listy, w drodze decyzji m.in. w przypadku stwierdzenia nienależytego wykonywania obowiązków przez stałego mediatora. Może się o tym dowiedzieć ze skarg strony lub od sądu – który także może czerpać wiedzę od strony. Od decyzji tej przysługuje odwołanie do prezesa sądu apelacyjnego. Tryb składania skargi nie został jednak opisany.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego