#RZECZoPRAWIE - Tomasz Misiak: urzędy skarbowe coraz częściej pokazują ludzką twarz

Urzędy skarbowe zdały sobie sprawę, że otwarcie się na podatnika daje obopólne korzyści - mówi Tomasz Misiak, doradca podatkowy z PwC, w programie #RZECZoPRAWIE Mateusza Rzemka.

Publikacja: 23.05.2016 14:19

Tomasz Misiak

Tomasz Misiak

Od jakiegoś czasu obserwujemy bardzo pozytywny trend:  coraz więcej urzędów skarbowych chce wchodzić w interakcje z podatnikami, przeprowadza z nimi spotkania w ramach procedury kontrolnej lub na prośbę podatnika, odpowiada na pytania, zachowuje "ludzką twarz". Najczęstszym problemem w kontaktach ze skarbówką jest to, że urzędnicy chcą wszystko załatwiać na piśmie, formalnie. Tymczasem podatnik , często chciałby najpierw spotkać się z urzędnikiem, choćby po to, by się dowiedzieć , czy dokumenty, którymi dysponuje, są istotne dla interesującej go sprawy.

Skarbówka zauważyła, że polityka otwartości przynosi obopólne korzyści. Dlaczego? W postępowaniu podatkowym bardzo ważną kwestią jest wyjaśnienie stanu faktycznego, który jest podstawą do wydania decyzji podatkowej. Urzędy zdały sobie sprawę, że kompleksowe wyjaśnienie stanu faktycznego pozwala wydawać decyzje, które trudno podważyć, zaskarżyć.

Widać też wyraźnie, że kontrole podatkowe coraz lepiej przygotowane i poprzedzone analizą ryzyka. Organy coraz lepiej znają orzecznictwo. Decydują się na kontrolę tam, gdzie faktycznie mogą  spodziewać się problemów.

Co powinien robić przedsiębiorca, by skarbówka uznała, że nie jest wart jej uwagi? Zanim US rozpocznie kontrolę, wysyła pisma do podatnika. Odpowiadając na nie, warto w sposób wyczerpujący wszystko opisać. Np. przedsiębiorca, który stosuje optymalizację podatkową,  powinien przygotować argumenty, że uzyskane oszczędności podatkowe były poparte racjami biznesowymi, a nie tylko chęcią uniknięcia zapłaty podatku. Gwarancji nie ma, ale być może po analizie wyjaśnień podatnika, urząd zrezygnuje z kontroli, bo uzna, że w danej firmie nie ma  czego szukać.

Z naszych obserwacji wynika, że ranking przyjaznych urzędów skarbowych przekłada się na decyzje przedsiębiorców o przeniesieniu działalności do ośrodka, w którym mogą liczyć na większą otwartość fiskusa. Są zatem przedsiębiorcy, którzy wybierają sobie urzędy i przenoszą firmy do tych miejscowości, w których urząd jest oceniany jako pozytywnie nastawiony do współpracy z podatnikiem.

Od jakiegoś czasu obserwujemy bardzo pozytywny trend:  coraz więcej urzędów skarbowych chce wchodzić w interakcje z podatnikami, przeprowadza z nimi spotkania w ramach procedury kontrolnej lub na prośbę podatnika, odpowiada na pytania, zachowuje "ludzką twarz". Najczęstszym problemem w kontaktach ze skarbówką jest to, że urzędnicy chcą wszystko załatwiać na piśmie, formalnie. Tymczasem podatnik , często chciałby najpierw spotkać się z urzędnikiem, choćby po to, by się dowiedzieć , czy dokumenty, którymi dysponuje, są istotne dla interesującej go sprawy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego