Skarbówka może być przyjazna, choć stoją przed nią potężne wyzwania, ponieważ przestępcy, którzy wyłudzają VAT, imają się coraz nowych sposobów, branż. Ale, jak pokazuje nasz ranking, są urzędy skarbowe, które dzięki polityce wyjścia do ludzi, dobrze wypadają w wielu kategoriach - są w stanie być efektywne i przyjazne.
Ranking powstał na podstawie danych przesłanych przez ministerstwo finansów. Podzieliliśmy urzędy na kategorie wielkościowe, bo trudno porównywać małe urzędy do tych z dużych ośrodków, które zatrudniają wielkie zespoły, więc i mają dużo większe możliwości. Z drugiej strony w mniejszych ośrodkach łatwiej o bliski kontakt z podatnikami, a to – jak mówią naczelnicy – klucz do sukcesu. Sami przyznają, że poprzez otwarcie, organizowanie spotkań, na których przekazuje się informacje o zmianach podatkowych, można zdobyć dobre relacje z podatnikami. Niektórzy urzędnicy boją się podejmować takie kontakty, żeby nie zostać posądzonym o korupcję. Nie ma bowiem przepisów regulujących nieformalne relacje z podatnikami. Takie przepisy mają dopiero powstać.
Urząd przyjazny wyłoniliśmy na podstawie danych o tym, ile czasu zabiera podatnikom kontakt z urzędem skarbowym np. w celu uzyskania decyzji, zaświadczenia. Im szybciej urząd jest w stanie odpowiedzieć, tym mniej absorbuje czas podatnika i blokuje mu prowadzenie biznesu.Wyniki rankingu wskazują, że w tej kwestii jest coraz lepiej.
Skąd się bierze poprawa jakości obsługi podatników? Urzędy dostały instrukcje z ministerstwa sugerujące utrzymywanie kontaktu z podatnikiem w celu unikania długotrwałych sporów, ale jest dużo działań oddolnych. To kwestia dobrego podejścia samych urzędników, dobrego zarządzania kadrą. Tym trudniej to robić, że na urzędników czyha silna pokusa, by odejść do biznesu, gdzie zarabia się więcej, np. zostać doradcą podatkowym.
Paweł Rochowicz w #RZECZoPRAWIE