Realizacja wprowadzonego od 1 stycznia 2016 r. obowiązku doręczania pism przez organy podatkowe doradcom podatkowym, radcom prawnym i adwokatom za pomocą portalu ePUAP nie następuje w sposób, w jaki można by oczekiwać.
Jak wynika z informacji docierających do Fundacji Edukacji Podatkowej, problemem, z jakim aktualnie mierzą się pełnomocnicy, jest brak informowania użytkowników ePUAP o wprowadzanych zmianach technicznych w stosowanych formatach plików, w jakich pisma są doręczane.
Izby skarbowe w sprawach dotyczących interpretacji podatkowych zaczęły ostatnio wysyłać korespondencję w plikach o formacie XAdES będącym formatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Oznacza to, iż pełnomocnik otrzymuje pismo procesowe w postaci pliku z rozszerzeniem .pdf.xades. Taki plik nie otworzy się jednak w powszechnie dostępnych, wieloplatformowych i stosowanych przez użytkowników przeglądarkach plików PDF.
Niezbędne jest dysponowanie dodatkowym programem, który go odczyta, a który w zasadzie należy znaleźć na własną rękę. Szkopuł w tym, iż zarówno w samej korespondencji wysyłanej przez organy podatkowe, jak i w systemie ePUAP nie ma żadnej informacji, w jaki sposób można odczytywać otrzymywane pliki. Mając na uwadze, iż doręczanie pism jest czynnością procesową, która wiąże się z określonymi konsekwencjami prawnymi w sprawach podatkowych, należy postulować, aby taka informacja była udostępniana w widocznym miejscu systemu ePUAP, choćby w korespondencji elektronicznej wysyłanej przez organ podatkowy.
Pojawia się także kwestia, czy system ePUAP nie powinien jednak zapewniać odczytywania udostępnianych na nim treści bezpośrednio w przeglądarce w sposób, który nie wymagałby od użytkownika instalowania odrębnego oprogramowania.