Spór konsumencki załatwimy przez sieć

Polscy konsumenci spierający się ze sklepami internetowymi mają do dyspozycji nowe narzędzie do załatwiania tych spraw.

Aktualizacja: 23.02.2018 13:53 Publikacja: 23.02.2018 07:52

Spór konsumencki załatwimy przez sieć

Foto: Adobe Stock

Na początku lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał Izbę Gospodarki Elektronicznej na listę uprawnionych do postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. Izba będzie prowadziła misję mediacyjną z pomocą strony internetowej www.mediacjeizby.pl.

Przedstawiciele izby przyznają, że do uruchomienia tej platformy skłoniła ich skala handlu w internecie (także elektroniką użytkową), a co za tym idzie – rosnąca liczba sporów konsumenckich. Postępowanie sądowe w tych sprawach może być długie i kosztowne.

– Wejście ze sporem na drogę sądową powinno być ostatecznością – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby, zachęcając do korzystania z nowej platformy.

Narzędzie to ma zapewnić szybkie rozwiązanie sporu konsumenta ze sklepem online. Chodzi o spory wynikłe z umów sprzedaży np. sprzętu RTV i AGD, sprzętu komputerowego, telefonicznego, fotograficznego, sportowego, gier komputerowych, produktów elektronicznych, narzędzi, nawigacji i sprzętu GPS. Tą drogą można też załatwiać spory o świadczenie niektórych usług związanych z branżą elektroniczną, m.in.: transportu, montażu i instalacji sprzętu RTV i AGD. Dotyczy to sporów z przedsiębiorcami zrzeszonymi w Izbie. Jest ich obecnie 120, to głównie sklepy internetowe.

– Postępowanie mediacyjne trwa około 90 dni od dnia złożenia skargi – zapewnia radca prawny Robert Sowiński, koordynator zespołu mediatorów współpracujących z Izbą. Dodaje, że opłata za korzystanie z platformy jest symboliczna i wynosi zaledwie 20 zł.

Twórcy mediacyjnego portalu przyznają, że wzorowali się na działającym od 2016 r. podobnym narzędziu internetowym na stronie Komisji Europejskiej. Dotychczas za jego pośrednictwem konsumenci z różnych krajów europejskich złożyli 1076 skarg przeciwko polskim sklepom online. Tą samą drogą polscy konsumenci skierowali 1556 skarg na sklepy polskie i innych krajów Unii.

Na początku lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał Izbę Gospodarki Elektronicznej na listę uprawnionych do postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. Izba będzie prowadziła misję mediacyjną z pomocą strony internetowej www.mediacjeizby.pl.

Przedstawiciele izby przyznają, że do uruchomienia tej platformy skłoniła ich skala handlu w internecie (także elektroniką użytkową), a co za tym idzie – rosnąca liczba sporów konsumenckich. Postępowanie sądowe w tych sprawach może być długie i kosztowne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów