Pewien obywatel zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie o udzielenie informacji publicznej w postaci kopii kart drogowych jednego z aut służbowych wykorzystywanych w urzędzie oraz kopii faktur za tankowanie tego samochodu (miejsce tankowania, ilość paliwa, koszt) we wskazanych miesiącach.
Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim wyjaśnił, że karty drogowe pojazdów służbowych nie są informacją publiczna, i w związku z tym, nie zostaną udostępnione obywatelowi.
Urząd powołał się przy tym na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 sierpnia 2013 r. (sygn. akt I OSK 681/13), w którym stwierdzono, że karty drogowe stanowią dokumenty o charakterze wewnętrznym, bowiem nie zawierają danych publicznych i tym samym nie stanowią informacji publicznej. Karty dotyczą wyłącznie kwestii organizacji pracy w zakresie rozliczania czasu pracy pracowników uprawnionych do używania pojazdów służbowych przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych związanych z wyjazdami służbowymi i delegowaniem do pracy poza siedzibę urzędu. Są więc podstawą do powierzenia pracownikowi samochodu służbowego i mogą mieć jedynie znaczenie w sprawie odpowiedzialności materialnej pracownika za powierzone mienie.
Z taką decyzją nie zgodził się obywatel, który wystąpił ze skargą na bezczynność Marszałka Województwa do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.
Jego zdaniem, karty drogowe pojazdów służbowych stanowią dokumentację dotyczącą majątku publicznego i trzeba uznać je za ewidencję prowadzoną przez pracowników urzędu państwowego. Co więcej, na ich podstawie można dowiedzieć się do czego jest wykorzystywany majątek publiczny w postaci służbowych samochodów, a uzyskanie takiej informacji przez obywateli pozwoli na ocenę zasadności i efektywności dysponowania nim. Podał, że auta służbowe są środkiem wykorzystywanym do ułatwienia pracy osób pełniących funkcje publiczne i dlatego wiążą się z realizacją zadań władzy publicznej. Dodał, że jawność dysponowania majątkiem publicznym pozwala zapobiec niegospodarności i sprzyja racjonalności dysponowania nim, a w tym przypadku zapewni kontrolę odpowiedniego wykorzystania pojazdów służbowych i uniemożliwi urzędnikom wykorzystywanie tych pojazdów do celów prywatnych.