Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 września 2017 r. (I FSK 6/16).
Stan faktyczny
We wniosku o interpretację firma zapytała czy może stosować obniżoną, 8-proc. stawkę VAT dla montażu w ścianach budynków zewnętrznych rolet okiennych i drzwiowych oraz markiz. Podkreśliła, że wszystkie urządzenia montowane są pod tynk, a ich montaż sprawia, że budynki uzyskują ochronę przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi, co przedłuża ich funkcjonalność i sprawność. Dlatego, zdaniem firmy, wykonywane przez nią usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką. Oprócz dostawy i budowy obiektu budowlanego, VAT w wysokości 8 proc. stosowany jest bowiem także w przypadku remontu, modernizacji, termomodernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. A tym właśnie zajmuje się firma.
Fiskus nie potwierdził stanowiska spółki w części dotyczącej usług instalacji markiz. Jego zdaniem, do wykonywanej przez podatniczkę w obiektach budownictwa mieszkaniowego usługi wymiany i montażu markiz zastosowanie ma podstawowa 23-proc. stawka VAT. Produkty te są bowiem wyposażeniem budynku, niestanowiącym jego elementów konstrukcyjnych. Ponadto, w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu. Fiskus podkreślał, że wykonywana usługa nie dotyczy zatem budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, a w konsekwencji nie mieści się w zakresie czynności z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Bez znaczenia jest w tym przypadku sposób montażu markizy lub zastosowanie mechanizmu napędowego.
Rozstrzygnięcie
Podatniczka zaskarżyła interpretację. Podkreślała, że zróżnicowanie na instalację rolet okiennych i drzwiowych oraz instalację markiz jest sztuczne, i nie znajduje odzwierciedlenia w przepisach ustawy o VAT. W jej ocenie, w części dotyczącej montażu markiz fiskus ograniczył się jedynie do wskazania, że nie zmieni on parametrów użytkowych budynku.
Ta argumentacja przekonała sądy. Najpierw rację przyznał firmie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Uznał, że fiskus w ogóle nie odniósł się do kwestii zróżnicowania wykonywanych przez skarżącą usług instalacyjnych z uwagi na ich przedmiot (rolety zewnętrzne i markizy), w kontekście usług kwalifikowanych jako remont, modernizacja lub termomodernizacja. Nie wskazał powodów, dla których różnicuje stawki dla montażu rolet i markiz, których instalacja, co wynikało wniosku, ma zbliżony charakter. Tymczasem skarżąca jednoznacznie wskazała, że zarówno markizy, jak i rolety montowane są pod tynk. Zwróciła ponadto uwagę na zbliżony sposób i miejsce montażu (w ścianach zewnętrznych) oraz podobne przeznaczenie.