Odroczenie płatności opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego z naliczeniem odsetek jest usługą finansową

Odsetki wynikające z rozłożenia przez gminę na raty należnej opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości są zwolnione od podatku.

Publikacja: 14.08.2017 06:00

Odroczenie płatności opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego z naliczeniem odsetek jest usługą finansową

Foto: www.sxc.hu

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 18 lipca 2017 r. (0115-KDIT1-2.4012.261.2017.1.AGW).

Gmina miejska (dalej: Gmina), będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, realizuje zadania publiczne w imieniu własnym, na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Jako właściciel nieruchomości gruntowych, przekształca prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanej lub przeznaczonej pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub garaże na rzecz użytkownika wieczystego. Gmina dokonuje przekształcenia na rzecz użytkowników wieczystych w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Burmistrza Miasta, która stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej. Gmina pobiera od użytkownika wieczystego opłatę z tytułu tego przekształcenia. Na wniosek danej osoby opłata ta może zostać rozłożona na raty. Nieuiszczona część opłaty rozłożonej na raty podlega oprocentowaniu.

Gmina powzięła wątpliwość, czy w przedstawionym stanie faktycznym kwota odsetek w związku z rozłożeniem na raty opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, podlega opodatkowaniu VAT jako usługa finansowa zwolniona z podatku. Zdaniem Gminy, pobierane przez nią odsetki związane są z uzyskaniem korzyści przez wpłacającego w postaci rozłożenia na raty zapłaty należnej kwoty, powinny być traktowane jako usługa finansowa, a tym samym powinny korzystać ze zwolnienia z VAT.

Organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Wskazał, że w opisanej sytuacji spełnione zostały przesłanki dla uznania ww. czynności za świadczenie usług finansowych zwolnionych z VAT. Ponadto, organ powołał wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 27 października 1993 r. (C-281/91), który wskazał, że gdy odroczenie płatności udzielane jest od momentu następującego po powstaniu obowiązku podatkowego, to czynność tę należy potraktować jako usługę finansową. W takiej sytuacji odsetki nie powinny wchodzić do podstawy opodatkowania głównego świadczenia, lecz powinny zostać potraktowane jako odrębna usługa odroczenia płatności, a więc jako usługa finansowa. Biorąc pod uwagę stanowisko TSUE, Dyrektor KIS stwierdził, że w przedmiotowej sprawie odsetki pobierane przez Gminę są ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez wpłacającego w postaci rozłożenia na raty zapłaty należnej kwoty z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości w prawo własności nieruchomości. Rozłożenie na raty zapłaty wraz z naliczeniem odsetek następuje już po wydaniu nieruchomości, gdyż obecni użytkownicy rozporządzają nieruchomością od nabycia prawa użytkowania wieczystego. Odsetki powinny zatem korzystać ze zwolnienia z VAT.

Komentarz eksperta

Dorota Czajczyk, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z analizy przepisów ustawy o VAT wynika, że aby świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, konieczne jest spełnienie przesłanki wykonywania świadczenia przez podmiot mający status podatnika. Co więcej, powinien on działać w takim charakterze w odniesieniu do konkretnej transakcji. W analizowanej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w odniesieniu do rozłożenia na raty należnej opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości i wynikające z tej czynności powstałe odsetki, nie rozważał wprost czy Gmina działała w tym przypadku w charakterze podatnika VAT, czy może jako organ administracji publicznej. Stwierdził jedynie, że: „do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia, beneficjenta danej czynności i występowanie bezpośredniego związku między usługą i otrzymywanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym". Przyjął przy tym, że: „Wnioskodawcę należy uznać za świadczącego usługę, a beneficjentem usługi jest użytkownik wieczysty, na rzecz którego dokonywane jest przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, za wynagrodzeniem w postaci odsetek".

Niemniej jednak stanowisko to znajduje również potwierdzenie w innych interpretacjach indywidualnych (przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 maja 2017 r., 114-KDIP4.4012.116.2017.2.AS oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 marca 2012 r., IBPP1/443-1858/11/ES).

W celu rozstrzygnięcia, czy określona czynność rzeczywiście podlega VAT, istotne jest ustalenie, czy podmiot świadczący usługę działa w związku z tą czynnością w charakterze podatnika VAT. Dopiero ustalenie tej przesłanki może powodować kolejne skutki podatkowe, o których mowa w przedmiotowej interpretacji. Niemniej jednak w kontekście opodatkowania odsetek, przy spełnieniu pozostałych przesłanek, należałoby się zgodzić z organem, że powinny one korzystać ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, jako świadczenie usług finansowych.

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 18 lipca 2017 r. (0115-KDIT1-2.4012.261.2017.1.AGW).

Gmina miejska (dalej: Gmina), będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, realizuje zadania publiczne w imieniu własnym, na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Jako właściciel nieruchomości gruntowych, przekształca prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanej lub przeznaczonej pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub garaże na rzecz użytkownika wieczystego. Gmina dokonuje przekształcenia na rzecz użytkowników wieczystych w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Burmistrza Miasta, która stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej. Gmina pobiera od użytkownika wieczystego opłatę z tytułu tego przekształcenia. Na wniosek danej osoby opłata ta może zostać rozłożona na raty. Nieuiszczona część opłaty rozłożonej na raty podlega oprocentowaniu.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP